Den åttonde generationens Corvette Stingray har fått en mittmotor och kommer med 502 hästkrafter. Priset är oväntat lågt.
I går presenterade Chevrolet den efterlängtade åttonde versionen av Corvette Stingray i Tustin, Kalifornien. Den mest signifikativa ändringen är att motorn har placerats i mitten av bilen, bakom sätena, vilket ändrat både bilens utseende och hur det ska kännas att köra den. Den mittplacerade motorn ska också ge föraren bättre sikt och bidra till en ökad acceleration.
Sugmotor V8:an är på 6,2 liter och har en styrka på 502 hästkrafter. Maximala vridmomentet är 637 Nm. Enligt biltillverkaren ska bilen kunna gå från 0–60 mph (96 km/h) på under tre sekunder.
Motorn är kopplad till en kompakt, åttastegad Tremec dubbelkopplingslåda och för första gången erbjuds inte någon manuell låda i Corvette.
Motorn är kopplad till en kompakt, åttastegad Tremec dubbelkopplingslåda och för första gången erbjuds inte någon manuell låda i Corvette.
Bilen har blivit 13 cm längre och har nu en total längd på 463 cm. Måtten för bredd och höjd ligger på 193,3 cm respektive 123,4 cm. Vikten ligger på 1 527 kilo. Bilen har givetvis också genomgott en interiör förändring och bland annat utrustats med en 20-tum bildskärm, med en pekskärm till höger om ratten.
Det preliminära ingångspriset förväntas ligga på 60 000 dollar (cirka 560 000 kronor) vilket är förvånansvärt lågt med tanke på de stora förändringarna. Om priset stämmer blir bilen inte mycket dyrare än den nuvarande versionen.
Diskutera: Vad tycker du om nya Corvette Stingray?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.