Nästa artikel
Chevrolet Camaro var förbluffande populär – och ökar i värde
Backspegeln

Chevrolet Camaro var förbluffande populär – och ökar i värde

Publicerad 5 april 2021 (uppdaterad 2024-11-29 09:40)
Andra generationens Chevrolet Camaro är ett perfekt sätt att börja äga en tvättäkta jänkare.

Andra generationens Camaro presenterades i februari 1970, händelsevis som årsmodell 1970 ½. Det var måhända en anspelning på Fords ärkerival Mustang som debuterade som modell 1964 ½. 

Till skillnad från första generationens Camaro var den nya en egen konstruktion i varje tum (den första hade bland annat torpedvägg från Chevrolet Nova). Formgivningschefen Bill Mitchell och hans stab kunde därmed låta ritstiften löpa utan begränsningar och man var noga med att få ”ned” linjeföringen jämfört med första generationen.

Designen var mycket lyckad, med enkel men intressant helhet, lååånga dörrar och elegant sluttande fastback. Så kom grundkarossen också att bli en (med amerikanska mått mätt) riktig långkörare, tolv år. Någon cabriolet blev det aldrig, därtill skulle volymerna bli alltför små för att tillåta en så kraftig omkonstruktion av en modell med uppbyggnad som inte delades av någon annan GM-bil än systermodellen Pontiac Firebird.

Gott om plats för två resande fram medan baksätet passar bäst för yngre V8-fantaster.

tskilliga inredningsutföranden erbjöds, rött och vitt med inslag av fuskträ var bara ett i mängden.

Bilen på bilderna är en Camaro LT av 1977 års modell och med ”andra utseendet” som kom till årsmodell 1974. De här åren såldes riktigt många nya Camaro genom GM-nätet i Sverige, runt 1 000 stycken registrerades och många av dem finns kvar ännu.

Camaro är en enkel, rättfram jänkebil med förhållandevis hyfsade vägegenskaper och bra långfärdskomfort. Motorn, oftast en smallblock-V8, är slitstark, hyfsat bränsleekonomisk samt enkel och billig att underhålla.

Det är alltså inga som helst problem att bli sugen på ett köp, frågan är bara vilken stil man vill ha på sin Camaro – det finns precis hur många som helst. Utbudet pendlar mellan totalt genomtrimmade och måttligt ursprungliga vrålåk med både kompressor, bigblock-motor och superfeta hjul, till mer lågmälda, eleganta exemplar som artikelns bil. De senare är inte lätta att hitta längre och har börjat stiga i pris, de också.

Chevrolet Camaro Type LT 1975

Nypris: 44 700 kr.

Motor: V8, två ventiler per cylinder, en förgasare. Vattenkylning. Volym 5 737 cm3. Max effekt 147 hk vid 3 800 v/min. Max vridmoment 338 Nm vid 2 200 v/min.

Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Treväxlad automat med golvväljare. 

Mått: L 500/B 189/H 130 cm.

Fjädring/hjulställ: Fram hjälpram med triangellänkar och skruvfjädrar, bak stel axel och längsgående bladfjädrar. Hydrauliska stötdämpare. 

Styrning: Kulmutter. 

Bromsar: Skivor fram, trummor bak. Servo.

Fartresurser: Toppfart 170 km/tim. Acc. 0–100 km/tim 11 s.

Förbrukning: 1,5 l/mil.

Livscykeln

1970 Generation 2 lanseras med ny kaross. Rak sexa, 155 hk, treväxlad manuell.  

1971 Avgasrening införs, svagare motorer.  

1972 Storrutig grill och nytt blankt vinyltak. Standard 307-tums V8 ger 130 hk, sexan 110 hk. 

1974 Big Bumpers gör entré. Helt ny front med lägre grill och stora runda blinkers/parkeringsljus vid strålkastarna. 

1975 Ny bakruta. 20 april körs Woodhead Super Star Cup på Kinnekulle Ring, i folkmun kallad Camaro Cup. Publikfriande klass enbart för mullrande Camarobilar.

1976 Över 1 000 Chevrolet tas in hit, de flesta är Camaro. Ny 305” V8 på 140 hk.  

1977 Z28 tillbaka utan snedstreck och som egen modell. Sexan nere på 90 hk i Kalifornien. Dekaler och stripes är vanlig dekorering.

1979 Ny instrumentpanel. Nytt modellnamn – Berlinetta ersätter Type LT. 

1980 En 231” V6 blir standardmotor med 115 hk. Värsta 350” Turbo Fire V8 i Z28 har 190 hk. 

1981 The End för generation 2. Servobromsar blir äntligen standard. Datorstyrd lock-up på automatlådan är en av nyheterna. 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.