I Vi Bilägare nummer 17 1977 förvånade tidningens testchef Jan Ullén läsarna genom att vara genomgående positiv till en amerikansk testbil. Ullén och jänkebilar kom annars sällan överens i spalterna men inför senaste utgåvan av Chevrolet Caprice sparade han inte på superlativen.
”Européerna får se upp” löd rubriken ovanför en elegant Caprice med tvåtons silverlackering, röd plyschklädsel och dåtidens gula varselljus glimmande under den bastanta stötfångaren.
Caprice hade ju kommit helt ny under 1976, fortfarande en duktigt stor bil men med ”downsizing” som tema och därför nästan 30 centimeter kortare kaross än den tidigare årsmodellen: 538 centimeter mot 565. Ändå var bilen så stor att den inte gick in i tidningens speciella ”Autographstudio” där bland annat innermåtten fastställdes!
Storleken placerade Caprice ungefär i klass med en Mercedes-Benz 450 SEL, men till halva priset: Chevrolet kostade knappt 65 000 kronor med lite extrautrustning, Mercedes runt 120 000.
”För den som verkligen behöver en stor och rymlig bil är dagens amerikanska bil utan tvekan ett seriöst alternativ – vilket den knappast var för några år sedan. Och det är inte bara priset som gör Caprice konkurrenskraftig mot europeiska lyxbilar. Formgivningen är elegant återhållsam, utan de traditionella dollargrinens vulgära överdrifter. Köregenskaperna har fått en nästan europeisk fasthet, den gungiga svajighet som fick chassit att fara åt ett håll och karossen åt ett annat hos tidigare amerikanare märks inget av.”
V8 på 5,7 liter och 165 hk var standard, medan den lyxiga plyschklädseln kostade 718 kronor extra och absolut var att föredra framför den galon som var standard.
Fem personer och ”massor av bagage” fick plats och bensintörsten var inte alltför hög med dåtidens mått mätt: 1,44 liter milen. En Volvo 264 GLE, som kostade nästan exakt lika mycket som en Caprice, noterades för 1,15 liter milen i ViB:s test.
Ljudnivån var den lägsta Vi Bilägare någonsin noterat. ”Efter att nyligen ha kört både den nya Rolls-Royce, Mercedes 450 SE och BMW 633 kan jag konstatera att ingen av dem ens kommer i närheten av den tysta gången hos Chevrolets V8.”
Caprice med ”lilla” karossen blev en succé, drygt 660 000 exemplar tillverkade redan första året – lika många som Volvo Amazon under 14 år. Med smärre kaross-ändringar byggdes denna generation ändå till 1990 i hundratusentals exemplar per år.
Testbilen finns kvar i svenska bilregistret och har haft inte mindre än 20 olika ägare under de drygt 40 år som gått sedan bilen var ny.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.