Döende märken är särskilt utsatta för desperata bildirektörers experiment. Anrika Studebaker i South Bend, Indiana, flyttades före nedläggningen i mitten av 1960-talet till Kanada och fick motorer från Chevrolet. Ärevördiga Packard pressades i slutet av 1950-talet in i läbbigt utspökade Studebakerkostymer, de så kallade Packardbakers, och tågade rakt mot graven.
Och så Saab, ja tänk allt vad som hände med Saab i GM:s tyglar innan slutet obönhörligen kom. Det blev udda modeller som 9-2X, baserad på Subaru. Det blev 9-7X, historiens enda Saab som kunde erhållas med samma motor som Chevrolet Corvette. Och världen fick se Cadillac BLS, baserad på sista generationens Saab 9-3.
Bob Lutz, GM:s produktchef med ett långt och tidvis ärorikt förflutet i bilindustrin både i USA och Europa, var hjärnan bakom dessa bastarder. Beroende på betraktarens läggning kan de ses som roliga kuriositeter värda att samla på eller som ren idioti.
Metoden att applicera olika GM-varumärken på bilar av alla slag i koncernens nätverk jorden runt var allt annat än ny när Saab 9-3 transformerades till Cadillac BLS för 15 år sedan. En tysk Opel hade alltid kunnat dyka upp som en brasiliansk eller sydafrikansk Chevrolet när man minst anade det.
Men nu var det alltså en riktig Cadillac som skulle byggas i Trollhättan och inte bara där; mot slutet av sin levnadsbana skulle BLS skruvas ihop också i Kaliningrad, av alla ställen. Blott Gud vet hur många gånger Cadillac försökt etablera sig i Europa i modern tid, alltid med misslyckat resultat. Men Lutz var ihärdig och lät ett par designers ta fram en utseende-Caddyfierad Saab som skulle få de snobbiga européerna på fall.
I Vi Bilägare nummer 7/2006 testades Cadillac BLS och fick en del beröm, bland annat för en behagligare fjädring än i motsvarande Saab. Designen ansågs tillräckligt annorlunda och inredningen var bitvis anpassad efter de krav man kunde förvänta sig att varumärkets anhängare hade. Halvljuset var bra, bara en sådan sak.
Testentusiasmen var ändå ljummen, precis som på andra håll i Europa. BLS var helt enkelt en konstig kuf, intrycket av nödåtgärd överväldigande. Att BLS – somliga ville uttyda det som Bob Lutz Special – lanserades som kombi under 2007, Cadillacs första någonsin, hjälpte föga.
Andningshjälpen fick avbrytas i förtid. Redan strax efter debuten kom oroande rapporter om att ”bilen bara byggdes på måndagar”. Första året, 2006, blev det 3 257 exemplar och året därpå 2 772. Under 2009 byggdes de sista bilarna, sörjda och saknade av väldigt få – i alla fall då.
Kanske läge att samla på sig ett exemplar av ”Standard of the World”, Cadillacs gamla slogan?
Läs också: Utskällda Saab 9-2X var värd ett bättre öde
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.