Nästa artikel
AutoIndex 2011: Peugeot i botten
AutoIndex

AutoIndex 2011: Peugeot i botten

Publicerad 6 maj 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Trenden har varit tydlig. Det har bara varit en tidsfråga sedan de gyllene åren kring 2004–2005 innan Peugeot skulle dunka in i bottenplattan. Nu är det franska märket där, och nu är det vägen uppåt som gäller. Men det kommer inte att ske i all hast.

För första gången i AutoIndex-historien parkerar Peugeot på sista plats och det är egentligen ingen överraskning sett till hur rankingen har fallit år för år. Inte ens ledningsgruppen hos generalagenten KW Bruun AutoImport tycks bli förvånad när Vi Bilägare presenterar de färska resultaten i lejonets egen kula.

– Det är naturligtvis inte acceptabelt att vi befinner oss på den positionen, säger Peugeots danske vd Ulrik Lundsfryd. Men det känns ändå tryggt att vi vet vad det beror på.

I Peugeots fall stavas problemet kvalitet. De bilar som släpptes fram efter millennieskiftet var designmässigt spännande och lockade många unga och trendiga kunder till det franska märket, men med åren har det visat sig att kvaliteten inte motsvarat förväntningarna.

– Nya och gamla Peugeot är som två olika världar, säger Ulrik Lundsfryd.

Tyvärr är det gamla inte speciellt gammalt och det avspeglar sig i AutoIndex där kunderna äger bilar i årsmodellspannet 2004–2010. Bilar som Golfklassens Peugeot 307 och mellanklassens 407 är exempel på modeller som respektive ägare varit återhållsamma med att ge de allra högsta betygen till.

Strejkande elektronik, glappa spindelleder och lacksläpp är några av de kvalitetsproblem som Peugeotägarna återkommer till. Verkstäderna har fått nya instruktioner om hur problemen ska hanteras och har också i många fall varit frikostiga med mer goodwill, men trots bra jobb hos verkstäderna är det ofrånkomligt att kunderna inte ger högsta betyg. Ett eller flera extra verkstadsbesök utöver service är självfallet irritationsfaktorer som påverkar kundnöjdhetsindex.

Före och efter
Hos Peugeot pratar man om före och efter 2005 som en milstolpe, eller om vi talar modeller så har vi 307 på den ena sidan och efterföljaren 308 på den andra. Här finns också exempelvis högbyggena 3008 och 5008 på den rätta sidan liksom nya storbilen 508 – som får fem års nybilsgaranti – och inom något år också den presumtiva storsäljaren 208.

Peugeot presenterade sitt nya och mer omfattande kvalitetsprogram häromåret där sluttesterna ökat från en miljon till tre miljoner testkilometer och där kontrollerna blivit betydligt mer noggranna innan nya modeller släpps fram på marknaden.

Peugeots eftermarknadschef Flemming Fallesen ser redan resultat av kvalitetsuppryckningen.

– Garantikostnaderna har stadigt minskat sedan 2007, från index 100 till index 30 för år 2010.

Peugeot kan således hoppas på bättre tider med sitt nya modellprogram, men fortfarande, och för många år framåt, måste man också hantera den äldre, och icke lika väl framtestade bilparken, på ett sätt som får kunderna att förbli lojala. Däri består utmaningen.

– Vi har varit förberedda på detta och också utformat ett nytt åtgärdsprogram, säger Christian Törnblom, chef för återförsäljarutvecklingen. Återförsäljarna och verkstäderna ska i större utsträckning hjälpa till med rapporteringen. Vi har också förlängt våra garantier för vissa reparationer.

”Kommer att ta tid”
Flera stora egna undersökningar är på väg att sjösättas, exempelvis enkäter som vänder sig till 20 000 verkstadskunder och direktintervjuer med 5 000 nybilskunder.

– AutoIndex-undersökningen är ett mycket viktigt verktyg i den processen, säger Ulrik Lundsfryd. Vi diskuterar resultaten ingående med berörda chefer i Frankrike. Jag vet att fransmännen lägger stor fokus på den skandinaviska marknaden eftersom vi bedöms vara lite av trendsättare i bilvärlden.

Peugeot nådde sin högsta topp i Sverige år 2004 då 18 521 nya bilar registrerades vilket gav en marknadsandel på sju procent. I fjol såldes 10 167 bilar och sedan 2004 har marknadsandelen halverats.

– Det har bland annat berott på en produktionsmässig svacka, säger Ulrik Lundsfryd.

– Vi har inte haft tillräckligt med miljöbilar och inte haft några riktigt bra storbilsalternativ som är viktiga för den svenska marknaden.

– Men med det nya modellprogrammet har vi bra förutsättningar att växa. Vårt mål är att vi ska ha en marknadsandel på över fyra procent innan det här året är till ända.

Om prognoserna för Peugeot i kommande AutoIndex-under-sökningar säger Ulrik Lundsfryd så här:

– Vi kommer att göra allt bättre ifrån oss, men det kommer att ta tid att öka snabbt eftersom vi fortfarande har vår gamla bilpark att jobba med.

Det här är AutoIndex 2011:

» Vi har tagit hjälp av 15 547 svenska bilägare för att få fram resultaten till AutoIndex 2011.Det slumpmässiga urvalet visar ett tvärsnitt av landets bilburna befolkning.

» Detta ger en bild av svarsunderlaget i AutoIndex, Sveriges bredaste konsumentundersökning med fokus på bilägandet, som nu genomförts för tionde gången i ordningen. Vi har enbart vänt oss till privata bilägare som bäst kan bedöma hur ekonomin också påverkar bilinnehavet.

» I den svenska undersökningen ingår 22 märken, utvalda efter storleken på marknadsandelar från årsmodell 2004 och senare. Frågorna ställdes under perioden januari–februari i år.

» Hela svarsunderlaget bygger på bilägare som har bilar i årsmodellspannet 2004–2010, men i de separata enkäterna om verkstäder och återförsäljare hämtar vi enbart in bedömningarna från gruppen som har nyare bilar, årsmodellerna 2007–2010. I den här kategorin vänder sig fortfarande ägarna i första hand till sina märkesverkstäder, oftast kopplat till nybilsgarantierna. Ägarna till nyare bilar har också mer färska relationer till märkeshandlarna, oavsett om de köpt bilarna som nya eller begagnade.

» I bedömningsfrågorna har bilägarna satt betyg i en skala 1–7. De samlade resultaten har bearbetats statistiskt enligt en regressionsanalys och viktats efter frågornas betydelsegrad.

» Resultaten presenteras som indextal i en skala som teoretiskt går från 1 till 1 000 poäng och där 500 blir ett mått på medelnöjdnivå.

» Vägningen av kärnområdenas betydelse för totalresultatet av AutoIndex 2011 ser ut så här: Bilen (kvalitet, egenskaper, ekonomi) 40 procent, verkstaden 20 procent, säljprocessen 20 procent och lojaliteten och referenser till det egna märket 20 procent.

» Medelvärdet för det samlade resultatet av AutoIndex 2011 blev 799 poäng, att jämföra med 802 poäng 2010. Det visar att bilägarna blivit något mindre nöjda med sitt bilinnehav under det senaste året och men att marginalen till medelnöjdnivå (500 poäng) fortfarande är stor.

» I Vi Bilägare nummer 7/2011 (i butik 10 maj) presenterar vi det svenska totalresultatet. Fler redovisningar om svenska folkets syn på sitt bilägande redovisas i kommande nummer.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#l • Uppdaterat: 2011-05-08 22:55
Lars A

Conny!

Skall partikelfiltret på en PSA-motor verkligen bytas? Jag trodde faktiskt att det - rätt skött - skulle hålla hela bilens livslängd. På sin hemsida skriver Peugeot: "För att fungera perfekt kräver dieselpartikelfiltret (FAP) en olja som passar till denna enhet under fordonets hela livslängd."

Sedan vet jag att det diskuterades i TV för en tid sedan men det har du nog redan läst - http://www.teknikensvarld.se/nyheter/110218-byt-partikelfilter/index.xml

#m • Uppdaterat: 2011-05-08 22:57
Rustan Werling

Det var lustigt,(eller kanske inte ett dugg lustigt förresten), men det var just nämnde Peugot-försäljare i Karlstad som jag tidigare refererade till när jag blev snorkigt bemött.
Jag och frugan skulle köpa bil och åkte till Karlstad för att provköra lite olika bilar som vi var intresserade av. Det tog en evighet innan en dryg försäljare behagade ägna oss någon uppmärksamhet. Vi fick snorkiga svar på våra frågor och ett skambud på vår inbytesbil. Vi åkte därefter till Lecab och fick ett helt annat bemötande och 20 000 mer i inbyte. Så det slutade med en beställning av en ny Golf och en insikt om att aldrig mer besöka Peugot i Karlstad.
Nu var detta 4 år sedan men det verkar ju inte som det blivit bättre.....

#n • Uppdaterat: 2011-05-09 07:08
Peugo

Kamrem och kamkedja är båda lika urgamla konstruktioner. VW har (åtminstone) haft problem med sina kamkedjor, dvs de töjs ut och i sämsta fall får du motorhaveri. Tycker det är onödigt att prata om ålderdomliga konstruktioner, de bäst är såna som håller (typ DSG vs 2Tronic/BMP). Ifall du hela tiden kör korta sträckor så kan jag slå vad om att också Toyotas filter inte, i alla fall, håller. PSA:s filter (Volvo använder den också) är ju den billigaste(?) av alla att byta. Många gånger är den enklaste lösningen den mest geniala och billigaste åt konsumenten. Håller med om att försäljarna bör behandla kunderna på ett mycket bättre sätt, kontakta alltid generalagenten el.dyl. om du, gång på gång, inte blir behandlad på rätt sätt. PS. Är den fiffigt att sätta ut telefonnummer eller är det nån annans?

#o • Uppdaterat: 2011-05-09 09:42
saabnisse

Nej, Peugo, kamrem är inte en urgammal lösning på kamaxeldrivning, den är inte mer än knappt femtio år.
Men däremot är det en parentes i bilhistorien eftersom allt fler motortillverkare går över till kamkedja som ju var väldigt vanligt långt före kamremmen.
Sedan töjs aldrig en kedja, men den kan vid fel smörjning slitas onormalt och därigenom bli längre, men det vanligaste felet beror på kedjespännaren.
Urgamla metoder att driva kamaxlar är däremot den äldsta, kugghjulsdriften och den kanske bästa, vertikal drivaxel med dubbla vinkelväxlar, som var vanlig på många engelska motorer före WW2 och den fanns även på Nimbus MC där den också helt genialt utgjorde rotor i generatorn.
Jag tror att lösningen med vertikal axel borde vara något som har stor chans att komma tillbaka, den var dyr förr genom komplicerad tillverkning, men det behöver den inte vara idag.
Men förmodligen försvinner kamaxeln och vi får pneumatiskt styrda ventiler.

#p • Uppdaterat: 2011-05-09 09:59
Peugo

Kamremmen är säkrare, får mera energi ur motorn, är tystare och ändå relativt billig att byta i nyare bilar. Har det skett större förändringar med kamkedja så har jag totalt missat det. Ser ut att kamkedjekonstruktionerna bara blir sämre med tiden. :)
PS. Varför töjs då VW:s kamkedjor ut (spännare har dom också haft problem med men kedjorna har bevisligen haft töjningsproblem), använder för billigt material? Säkrare att välja en bil med kamrem, enlig mej. :)

#q • Uppdaterat: 2011-05-09 10:55
FLAC

Den absolut vanligaste kamdrivningen före både kamrem och kedja måste väl ha varit stötstångstekniken, oavsett obskyra engelska märkens förkrigsteknik?

#r • Uppdaterat: 2011-05-09 11:05
Mistro

Kamremsbytet är knappast det mest kostsamma på en bil då intervallet idag är långt.
Var och en kan dock vara säker på att tillverkarna i någon ända skall få in sina pengar. ( Kia är t.e.x dyrare att serva än många andra för att finansiera garantin )
1.6 Hdi motorn som ligger i många bilar skall bytas vid 24.000 mil men det vill inte ens verkstaden upplysa sina kunder om...de säger att den skall bytas vid 10 eller 12.000 mil!
Trots långa intervaller är det i stort sett bara kamremmen som folk har pratat om i 15 år .....Innan dess var det katalysatorn som aldrig skulle hålla o.s.v
Nu pratar vi om partikelfiltret !!!
Ingen handlare lägger till orden om att det blir dyrt efter ett visst miltal!
Den första ägaren kommer troligtvis aldrig att råka ut för dessa dyrare rep.
De nästkommande ägarna kommer att dra av detta på priset på bilen!
Som jag ser det så är hela den här historien bara ännu ett enkelt sätt för biltillverkarna att tjäna pengar....( kunden har ju visat sig vara villig att betala för sämre kvalite så varför då göra något bättre än nödvändigt?)

Sluta nu att tugga om denna oegentlighet Conny som inte kommer att ha ett dugg inverkan på ditt bilägande ändå.
Alla tillverkare tiger som muren om detta ämne just nu så att få någon trovärdig info är svårt. Renault hävdar att deras filter INTE skall bytas....finns helt enkelt inte med i deras serviceprogram eller prislista. . . så om nu detta filter är ditt enda hinder till att välja en 508:a så finns då som sagt redan nämnda Megane ....långt billigare också.
För övrigt får jag snart hålla med någon som tyckte att det här som vanligt börjar att likna sedvanlig Toyota-propaganda ifrån dig! ( prata gärna om andra bilar men glöm för allt i världen inte Toyota i varje inlägg! )
Det förefaller bara löjligt att hänga upp sig på sådant strunt då det är värdeförlusten som är den största kostnaden!

Givetvis kommer priserna att sänkas på partikelfiltret när debatten bara blir tillräckligt stor,...men som sagt så har vi värre saker att oroa oss för som troligtvis kommer att gå sönder långt tidigare!

#s • Uppdaterat: 2011-05-09 11:42
Rustan Werling

Kostnaden för byte av partikelfilter är väl en i dagsläget ganska stor kostnad och värt att beakta om man ska köpa en begagnad bil eller om man ska behålla sin nya bil länge. Lika gärna som man kontrollerar priser på skatt, försäkring och bränslekostnad så är det väl minst lika viktig att beakta priser för service och reservdelar, kanske extra viktigt då dessa kostnader dessutom är relativt höga.

Om jag ska köpa en diesel-bil och väljer mellan 2 likvärdiga bilar så kan ju kostnaden för partikelfilter och dess intervall vara avgörande för vilken jag väljer.

#t • Uppdaterat: 2011-05-09 14:59
Mistro

Conny: För det första så har du nämnt att du är lite intresserad utav en 508:a mest verkar det som för att den är snygg.
Men betydligt mer tid har du ägnat åt att tala om att deras partikelfilter är dyra!
Detta är ingen nyhet längre och min kommentar ligger i varför det stör dig så mycket att just Peugeot har dyra Partikelfilter?
Bmw,Volvo,Vw ...ja nämn vilka du vill har minst lika dyra filter.

Att jag sedan påtalar att kostnaden knappast är så relevant för nybilsköparen...vad spelar det för roll?
Vad spelar det för roll att jag nämner för dig att om kostnaden har en sådan stor betydelse så varför inte även titta på andra fabrikat? ( för att inte liksom haka upp sig i samma spår )

Du har länge nu gett sken över att kunna mycket om flera fabrikat,men i samtliga inlägg så nämner du ett visst favoritmärke!
Varför inte titta på en Renault lika gärna som en Peugeot? ( det framgår liksom inte varför )

Du kan väl knappast ( å nu blir det riktigt löjligt ) ha en åsikt om att JAG anklagar dig för att vara glad för Toyota?
Tycker att det är jättekul att du för en gångs skull pratar om något annat men jag anar vart denna historien slutar.
Ansåg att du var en stor idiot tills jag började hitta en viss vettighet i dina inlägg.
Vettigt blev det också när du slutade älta allt så förbannat i varje inlägg och även verkade inse att det finns andra fabrikat.
Att du har haft och har andra fabrikat också gör inte dig till en större allvetare än alla oss andra gällande ämnet.
( lite svårt är det att över en kam jämföra nytt med gammalt och "söndagsbil" med bruksbil )

Det har framkommit med all tydlighet vad du anser om kostnaderna för Peugeots partikelfilter,....dock inte om du verkligen vet att Toyotas filter INTE behöver att bytas samt till vilken kostnad.
Om du vet detta så vet du i så fall mer än samtliga verkstäder som jag har pratat med då ämnet som sagt är lite för "nytt" för att veta säkert!

Har du läst mina inlägg som du påstår så delar jag många utav dina åsikter,...men oavsett det så är vi väl inte helt "frireligösa" någon av oss utan kan fatta vettiga beslut utanför "ramarna"?

#u • Uppdaterat: 2011-05-10 09:32
Mistro

Folk tolkar saker olika Conny och jag har inte varit ensam om att reta mig över dina inlägg tidigare.
Men som sagt så har du numera ändrat din "ton" i dina inlägg så att de blir mer sakliga och intressanta.
Jag har aldrig sagt att Toyota är dåliga bilar eller ens framfört någon kritik alls åt dessa bilar.
Det är ingen "aha" upplevelse för mig att det är en problemfri bil och har så varit i decennier.
Dock är jag en bilnörd och försöker att hitta fakta om olika fabrikat eftersom att det intresserar mig mycket.
Att en bilmodell är bra betyder alltså inte att den passar för alla,...o.s.v
När någon då konsekvent hävdar motsatsen så tycker jag att det blir lite enkelspårigt. ( t.e.x att Japanska bilar är bäst och Franska sämst ...punkt! )
Det finns mycket mer som ryms under himlen än så!

Som redan nämnts så är partikelfiltret en tråkig historia den dagen som det behöver att bytas och vi vet ju inte hur utgången ser ut för detta hos alla fabrikat. ( en del hävdar som sagt att det är "livstidsfilter )
Ta t.e.x nämnda V50 ....det blir ingen billig affär redan vid 6.000 mil då det skall bytas Eolys vätska. ( Antar för övrigt att denna även skall bytas på 508:an vilket gör det än mer dyrt )

Skulle tycka att det vore skitkul om du köpte en 508:a
alternativt en i40 då jag vet att du kommer att skriva om dem. ( fakta är alltid kul )
"Vart det lutar" vet jag inte men om det nu "råkar" bli så att du ändå väljer en Toyota igen eftersom att du har "kommit på" att någon annan inte dög,...så kan det ju kännas lite som att du gjort det hela till "din sanning om bilvärlden" ...eller nåt!
( har provat och undersökt allt men......Toyota är bäst )

Hoppas också på att dessa dolda kostnader kommer fram mer nu när de första bilarna med "engångspartikelfilter" har börjat att få problem.
( PSA har ju haft partikelfilter sedan 2000....tror jag men med en annan lösning )

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/110218-byt-partikelfilter/index.xml

För min egen del känns det just nu bäst för plånboken att åka Bensindrivet.....( även om hjärtat inte håller med ) :-)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.