Vi Bilägare har tidigare kunnat visa en kortare filmsekvens som visar hur Volvos nyhet på säkerhetsområdet vecklar ut sig. Den här filmen ger mer information.
Systemet aktiveras om sensorer i bilens front upptäcker att bilen kommer i kontakt med en människas ben. Den bakre delen av huven öppnas och höjs tio centimeter med hjälp av pyrotekniska frigörare på respektive gångjärn.
Innan huven hakas fast utvidgar sig också krockkudden därunder, som i uppblåst läge lägger sig över vindrutetorkardiket samt den nedre delen av vindrutan och A-stolparna. Förloppet sker på några hundradelar av en sekund.
Thomas Broberg är säkerhetsexpert på Volvo:
– Så krockkudden har två funktioner. Dels lyfter den motorhuven för att skapa utrymme som gör att islaget blir mjukare, dels täcker den de hårda delarna i vindruteområdet, säger han.
Pedestrian Airbag Technology fungerar i hastigheter mellan 20 och 50 km/tim. Systemet får premiär i nya Volvo V40 som börjar levereras i augusti.
Diskutera: Vad tycker du om Volvos utvändiga krockkudde?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Skulle inte denna krockkudde sitta framme vid grillen istället? Innan man dunsar i grillen och motorhuven. Eller i alla fall strax efter grillen eftersom något på bilen måste ge indikation på att något håller på att hända.
Idiotism. Man behöver inte köra fort före fotgängaren flyger flera volter i luften *över* bilen. Ett nät vore vara bättre, typ Foxconn? ;)
Jag tycker detta är riktigt bra. Först kom autobromsen, nu detta. I kombination blir det kanon, men då naturligtvis bara i t.ex. tätorter. Annars blir det som Peugo skriver, volter. Men det är den ju heller inte designad för, eller hur? Ska bli kul att se vad Euro NCAP kommer fram till.
Ja allt som räddar liv är välkommet.
Ja, systemet lär nog göra susen på skadestatistiken i södra europa.
Hacken... det som dödar är våld mot huvudet, antingen om huvudet kommer i kontakt med motorblocket (därför finns det normer för hur nära det får vara mellan huv och block, tillverkare som varit dåliga på att ha marginal här är tex BMW och SAAB) eller om huvudet träffar området mellan huv och framruta där det också är hårt. Så kudden sitter nog rätt.
Sen kommer det ta tid innan detta slår igenom, personen som betalar kalaset väljer nog i första hand system som skyddar honom själv. Jag tror tex att det är bara volvos och lexus autobromssystem som idag bromsar för fotgängare, alla andra system kräver större grejjor, tex en annan bil
Men kudden behöver ju inte sluta 2 cm ovanför grillen den kan ju vara ganska hög.
Jag ställer mig tvivlande till att man skall först dunsa i grillen sen huven innan man når krockkudden.
Den här konstruktionen är absolut rätt! (Välkommen tillbaka, förresten, AL!) Möjligen skulle den kunna kompletteras med något i grillen, men det skulle förmodligen bara göra marginell nytta. Kanske man skulle monera en av Saabs gamla stötfångare ... :-) (Salig i åminnelse.)
Kan hålla med om att en kudde vid rutan är säkert billigare att ta fram än en kudde vid grillen.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.