Nästa artikel
Nya Volvo V40 – fakta och bilder
Nyheter

Nya Volvo V40 – fakta och bilder

Publicerad 28 februari 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Nu är den här – nya Volvo V40. Utmanaren i Golfklassen blir först i världen med krockkudde för fotgängare. Vi har fakta och bilder.

Bilder på V40 har cirkulerat på nätet i en dryg vecka. Men det är först nu Volvo lyfter locket och visar sin utmanare till bland annat BMW 1-serie, Audi A3 och kommande Mercedes A-klass. Modellen debuterar på Genèvesalongen den 6 mars.

– Nya Volvo V40 är den första nya modell som tagits fram helt i linje med vår kundorienterade strategi ”Designed Around You”. Den är fullmatad med klassledande högteknologi och kommer att ge våra tuffaste konkurrenter en hel del huvudbry, säger Stefan Jacoby, vd Volvo Personvagnar, i en kommentar.

Nya V40 börjar tillverkas i maj i Volvos fabrik i belgiska Gent som årsmodell 2013. Volvos räknar med att sälja 90 000 exemplar per år, 85 procent i Europa.

Bilen är utvecklad under tiden då Volvo fortfarande ägdes av Ford och på längden mäter den 4 369 mm, 120 mm mer än minstingen i modellprogrammet, C30.

I bagageutrymmet ryms 335 liter med baksätet uppfällt, vilket kan jämföras med till exempel BMW 1-serie (360 liter) och Volkswagen Golf (350 liter).
 
– Nya V40 har en dramatisk design som gör att den direkt skiljer sig från mängden. Och insidan lever upp till förväntningarna som det distinkta formspråket skapar, säger Håkan Abrahamsson, ansvarig för V40-projektet.

Motorpaletten omfattar åtta turboladdade bensin- och dieselalternativ med fyra eller fem cylindrar. Dieselmotorn D2 på 115 hk är snålast med en förbrukning på 3,6 l/100 km (94 g/km). I andra änden av spannet finns bensinaren T5 som ger 254 hk och avverkar 0-100 km/tim på 6,5 sekunder. Alla motorer har stopp/start och bromskraftåtervinning som standard.

Med nya Volvo V40 introduceras också en världsnyhet på säkerhetssidan – krockkudden för fotgängare. Krockkudden som härstammar från svenska Autoliv utlöses på utsidan av fronten och dämpar därmed kollisionskraften och skyddar fotgängare som blir påkörda.

Volvo har dessutom uppdaterat City Safety. Säkerhetssystemet är nu aktivt och kan undvika eller mildra kollisioner i hastigheter upp till 50 km/tim, jämfört med tidigare 30 km/tim.

– Med klassledande säkerhet, inklusive förstärkt fokus på fotgängarskydd, siktar vi på fullt antal stjärnor i Euro NCAP:s skärpta säkerhetstest, säger Håkan Abrahamsson.

Läs mer om nya Volvo V40 – bland annat om testchef Marianne Sterners första intryck – i Vi Bilägare 4/2012. Tidningen utkommer den 6 mars och kommer till prenumeranter från den 28 februari. Vi Bilägare kommer även att närvara vid presentationen i Genève och rapportera direkt från mässgolvet.

Några priser för nya Volvo V40 är ännu inte fastställda.

Se film:
Nya Volvo V40 – första filmen

Diskutera: Vad tycker du om nya Volvo V40?

Relaterade bildspel

Motorer:

T3:

Motor: Fyrcylindrig bensin med turbo. Volym: 1 596 cm3. Max effekt: 150 hk vid 5 700 v/min. Max vridmoment: 240 Nm vid 1 600-4 000 v/min (overboost: 270 Nm).

Kraftöverföring: 6-växlad manuell.

Prestanda: 0-100 km/tim: 8,8 s. Toppfart: 210 km/tim.

Förbrukning: 5,8 l/100 km.

CO2-utsläpp: 134 g/km.

T4:

Motor: Fyrcylindrig bensin med turbo. Volym: 1 596 cm3. Max effekt: 180 hk vid 5 700 v/min. Max vridmoment: 240 Nm vid 1 600-5 000 v/min (overboost: 270 Nm).

Kraftöverföring: 6-växlad manuell eller 6-stegad automat.

Prestanda (manuell/automat): 0-100 km/tim: 7,7 s / 8,5 s. Toppfart: 225 km/tim.

Förbrukning (manuell/automat): 5,9 l/100 km / 6,4 l/100 km.

CO2-utsläpp (manuell/automat): 138 g/km / 149 g/km.

T4:

Motor: Femcylindrig bensin med turbo. Volym: 1 984 cm3. Max effekt: 180 hk vid 5 000 v/min. Max vridmoment: 300 Nm vid 2 700-4 000 v/min.

Kraftöverföring: 6-stegad automat.

Prestanda: 0-100 km/tim: 8,7 s. Toppfart: 225 km/tim.

Förbrukning: Inte angivet.

CO2-utsläpp: Inte angivet.



T5:

Motor: Femcylindrig bensin med turbo. Volym: 1 984 cm3. Max effekt: 213 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment: 300 Nm vid 2 700-5 000 v/min.

Kraftöverföring: 6-stegad automat.

Prestanda: 0-100 km/tim 7,7 s. Toppfart: 225 km/tim.

Förbrukning: 7,6 l/100 km.

CO2-utsläpp: 178 g/km.



T5:

Motor: Femcylindrig bensin med turbo. Volym: 2 497 cm3. Max effekt: 254 hk vid 5 400 v/min. Max vridmoment: 360 Nm vid 1 800-4 200 v/min (overboost: 400 Nm).

Kraftöverföring: 6-stegad automat.

Prestanda: 0-100 km/tim: 6,5 s. Toppfart: 250 km/tim.

Förbrukning: 7,9 l/100 km.

CO2-utsläpp: 185 g/km.

D2:

Motor: Fyrcylindrig diesel med turbo. Volym: 1 560 cm3. Max effekt: 115 hk vid 3 600 v/min. Max vridmoment: 270 Nm vid 1 750-2 500 v/min (overboost: 285 Nm).

Kraftöverföring: 6-växlad manuell eller 6-stegad automat.

Prestanda: 0-100 km/tim: 12,3 s. Toppfart: 190 km/tim.

Förbrukning (manuell/automat): 3,6 l/100 km / 3,8 l/100 km.

CO2-utsläpp (manuell/automat): 94 g/km / 99 g/km.



D3:

Motor: Femcylindrig diesel med turbo. Volym: 1 984 cm3. Max effekt: 150 hk vid 3 500 v/min. Max vridmoment: 350 Nm vid 1 500-2 750 v/min.

Kraftöverföring: 6-växlad manuell eller 6-stegad automat.

Prestanda (manuell/automat): 0-100 km/tim: 9,6 s / 9,3 s. Toppfart: 210 km/tim / 205 km/tim.

Förbrukning (manuell/automat): 4,4 l/100 km / 5,2 l/100 km.

CO2-utsläpp (manuell/automat): 117 g/km / 136 g/km.



D4:

Motor: Femcylindrig diesel med turbo. Volym: 1 984 cm3. Max effekt: 177 hk vid 3 500 v/min. Max vridmoment: 400 Nm vid 1 750-2 750 v/min.

Kraftöverföring: 6-växlad manuell eller 6-stegad automat.

Prestanda (manuell/automat): 0-100 km/tim: 8,6 s / 8,3 s. Toppfart: 220 km/tim / 215 km/tim.

Förbrukning (manuell/automat): 4,4 l/100 km / 5,2 l/100 km.

CO2-utsläpp (manuell/automat): 117 g/km / 136 g/km.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-02-28 09:08
Granlund (ej verifierad)

Hur mycket extra kostar det att välja den skenande dieselmotorn? :-)

#2 • Uppdaterat: 2012-02-28 09:23
Hackenbush

Skenande dieselmotor och "krockad" bak så har man allt man behöver.
Har denna Dsg-låda? Det ser ut så på bilden.

#3 • Uppdaterat: 2012-02-28 09:28
tedsvensson

Jag ska beställa en vit D2, DRIVe med momentum-paket. Priset bör bli lägre än V60, gissar 239000? Synd att det ännu inte finns info på volvocars.com/se vad jag kan se.

#4 • Uppdaterat: 2012-02-28 09:54
Thommys

Det blir en intressant kvartet att jämföra mot varandra i den populära golfklassen.

Airbag för fotgängare låter bra, och den är säkert mycket bra anpassad till Euro-ncap:s tester, och kommer säkert att ge ett betyg som är rekordstort. Att få den att lösa ut just på kända grunder är inte lika märkvärdigt som i trafiken. Det ska bli intressant att i framtiden få se hur det fungerade.

Det var senast igår jag undrade över varför City Safety-system inte fungerar i höger hastigheter än 30 km/h, idag är det 50 km/h som gäller. Bra.

Jag tror att den kommer att sälja bra men det gäller att den har inre rymd för att bli en större framgång. En trång bil i golfklassen som det står Volvo på blir inte samma succé.

Några saker som jag hängt upp mig på är den digitala hastighetsmätaren. Det är inte riktigt premium. Inte high-tech heller. Varför ha något som förknippas med billigare bilar? Sedan är det avsaknaden av elhandbroms. Att lansera en helt ny modell utan det idag när nästan alla får det. Ja, de kommer säkert att skylla på att den ska vara "roligare" att köra. Men hur roligt är det att dra handbromsen på en bil med antisladdsystem? Och en sak till. Jag tycker att det för länge sedan borde avskaffats den stora växelspaken på en bil med automatlåda. För manuell kontroll hade det räckt med paddlar bakom ratten, om det skulle vara roligare att växla manuellt, om inte annat för att låsa växellägen för t ex släpvagnskörning. En stor växelspak i mittkonsolen känns lite passé. Inte minst för att tekniken inte kräver det.

#5 • Uppdaterat: 2012-02-28 09:54
Fredrik Diits Vikström

Här kan ni också se Volvos presentationsfilm:

http://www.vibilagare.se/video/nya-volvo-v40-forsta-filmen-36858

/Fredrik Diits Vikström, VI Bilägare

#6 • Uppdaterat: 2012-02-28 09:56
Juppe (ej verifierad)

Skönt att se att designen har mognat och att myrsloken fått ett välbehövligt näslyft ...
Läcker inredning!

#7 • Uppdaterat: 2012-02-28 11:40
Swenssons

Denna Volvon kommer garanterat bli en succé och ta massor av kunder i Golfklassen för att inte tala om hur många toyotaägare av småbilar som köper denna Volvobilen istället. En nackdel är iof att den inte finns med etanolmotor. T4F motorn kommer väl får vi hoppas. Det var ju den motorn som DN lovprisade häromveckan just nu finns den bara i Volvo V70. Grattis Volvo!!!!

#8 • Uppdaterat: 2012-02-28 11:40
PREVIA

Det måste vara någon form av rekord att en så liten bil med åtta motoralternativ bara har en motor under 100 g/km CO2.
"Med nya Volvo V40 introduceras också en världsnyhet på säkerhetssidan – krockkudden för fotgängare."
Inte bara det är en världsnyhet, utan även att Volvo vänder trenden mot bränslesnålare bilar och går i motsatt riktning nu när bränslet bara blir billigare för var dag och risker med ökande utsläpp av CO2 i vår miljö är avvärjt. Kan verkligen informationen om Volvo V40 D2: stämma.
Prestanda: 0-100 km/tim: 12,3 s. Med 115 hk. Låter långsamt jämfört med första Priusen som har ungefär samma tid 0- 100kmt med sina 70 hk.

#9 • Uppdaterat: 2012-02-28 11:43
Swenssons

Just det, glömde säga att vi får hoppas att Volvon har ett bra rostskydd och sen är det fantastiskt att denna bilen bara drar 0,36 till 0,38! per mil med automatlåda. Helt fantastiskt!!!!!

#a • Uppdaterat: 2012-02-28 11:44
Peter i Sydney

I profil är den otroligt lik nya Hyundai i30 kombi. Men det är kanske så en modern småbil skall se ut.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.