Volvo 760 presenterades 1982. I år fyller den 30 år! Vi Bilägare berättar historien om hur den nya lyxbilen togs fram.
Klicka på videospelaren för att se film om Volvo 760.
Läs hela historien om modellen i Vi Bilägare nummer 1/2012. Tidningen finns i butik från 24 januari och kommer till prenumeranter från 17 januari.
Diskutera: Vad tycker du om Volvo 760?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
"historien om hur den nya lyxbilen togs fram"
Lyxbil? Jämfört med vad?
En av de kantigaste fulaste bilarna som byggts men troligen också en av de hållbaraste Volvo som tillverkats
Det var väl skatteverket som klassade den som lyxbil. Idag är ju även en Hyundai lätt att få upp i den prisnivån. ;)
På den tiden var den väl rätt dyr dock? Och knappast sämre än andra "lyxbilar" av den tiden sett till utrustning m.m. Sen är väl kanske termen lyxbil lite överdriven. Men på den tiden fanns ju inte benämningen premiumbil ;)
Måste dock erkänna att jag tycker den är rätt snygg. Förutom den lite taniga fronten kanske. Men tex 740 TIC eller sista sucken i form av S/V90 var snygga bilar. Smäcker design, kanske lite präktig.
Den fick ju en motor som orsakade många bekymmer.
Det var vanligt med läckage mellan cylinderfoder och block som orsakade glykolläckage till oljetråget.
Min chef hade en sådan här och han råkade ut för detta problem två gånger före tolvtusen mil.
Han hade även en del andra problem med motorn och ville byta den mot en fyrcyl. B23, men det skulle medföra ny typbesiktning så det var enklare att skrota en i övrigt bra bil.
Men jag har en granne som kört 30000 mil med sin 760 utan problem.
Nu är den avställd sedan ett par år och står på gårdstunet och samlar rost.
Synd, för den är riktigt skaplig, men dyr i drift.
Motorn var ju i stort sett gemensam för Renault, Peugeot och Volvo och verkstadskillarna påstod att de motorer som inte klarade sluttestet fick en stämpel som det stod "Volvo" på och skeppades till Torslanda.
leifer, den delade bakaxeln kom väl inte förrän 1987?
Och den sexcylindriga bensinmotorn anses ju vara en riktig skitmotor.
Men den fanns ju med VW-dieselsexa och fyrcyl turbo bensin också.
Det stämmer att det var till årsmodell 88 som 760 fick den delade bakaxeln, innan var den stel. Har också hört att motorn skulle vara känslig, men en citroenmekaniker sa att trelitersmotorn (samma grund, men uppförstorad) blev riktigt hållbar.
PRV-motorn funkade inte lika bra i Volvo som i de andra, då de byggde om oljetråget för att anpassa den för bakhjulsdrift. Tydligen medförde detta att motorn gick varmare och hade mer problem.
Lite extra märkligt då Volvo tog ut betydligt lägre effekt än Renault, Citroen och Peugeot som tog ut upp till 200 hk.
Intressant att svenska motorjournalister plötsligt tyckte att delad bakaxel var väldigt bra i samband med att den infördes på 760, mot att innan bara förkastat den när den fanns på konkurrenterna men inte på Volvo.
Nä 760 var aldrig en av dem mest hållbaraste bilarna,..snarare en av dem sämre ( Daf och 340 undantagna )
Motorn gjorde bilen till en katastrof och bilen var "sjukt dyr"
740 och 760 Turbo var i princip samma bil men 760 var mycket dyrare.
Från -88 höll dock motorn bättre men ville man ha prestanda så var 740 Turbo fortfarande ett bättre val.
hultarn:
Versionen med 200 hk hade fyra ventiler per cylinder, dessutom var den förstorad mot den tidigare motorn. Det var väl när Peugeot 605 kom som trelitersmotorn kom, innan hade de franska bilarna samma cylindervolym som Volvo (tror jag i alla fall).
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.