Subaru Outback är rymlig och tar sig fram bra i terrängen, men börjar kännas lite gammal. Vi pekar ut plus och minus.
Läs testet av Subaru Outback i Vi Bilägare 8/2012. Där ställs bilen mot Volkswagen Passat Alltrack och Volvo XC70. Tidningen utkommer i butik den 22 maj och anländer hos prenumeranter från den 15 maj.
Klicka på videofönstret ovan för att starta filmen.
Diskutera: Vad tycker du om Subaru Outback?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Har själv haft denna subarubilen under ett par år och håller verkligen med ViB M Sterner att det känns som en gammal och omodern bil och att den har en motor som låter väldigt mycket likt en gammal traktor och att instrumneteringen också känns väldigt omodern och grovhugget plottrig. Fördelen och det är den enda är att den har lite bättre framkomlighet än min nuvarande Volvo XC, Cross Country, men det är också den enda lilla lilla fördelen med subarun. Vill man ha en bra modern, snygg och tyst bil med bra köregenskaper särskilt ommman bor på landet som vi ska man definitivt köpa en Volvo XC, Cross Country. OM man kan leva med en bil som bullrar som en "traktor" som dessutom är omodern, plottrig etc köper man man billigare subarun samtidigt som jag veta att man snart kommer att vilja byta bort subarun mot något mycket bättre tex Volvo XC60 eller Volvo XC70.
Subaru har alltid haft den bästa fyrhjulsdriften och jag har länge haft ett gott öga till märket - men andra kommer allt mer ikapp och känns faktiskt överlag modernare.
Visst är Xc60 modern men vem skulle stå och vela mellan en Outback och en Xc60?
"Swenssons" lyckas att föringa subarus fina egenskaper i terrängen samtidigt som han lyfter fram historiens mest opraktiska bil. ( Xc60 )
Xc70 må vara en tålig och rymlig bil (till motsatsen utav sin moderna lillebror) men utanför vägen har den ingenting att hämta mot en Outback.
Skippa off topic-snacket, ta det i forumet i stället. Här pratar vi Subaru Outback.
/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare
Är det ingen som läst testet i papperstidningen? Jag kan då berätta att man testade följande bilar: subaru outback, VW Alltrack och Volvo XC70. Vilken bil vann testet i Vib? När jag var barn delades vinnarna in i tre kategorier:
1:an fick guld, 2:an silver och 3:an dasspapper. Vem fick vad i testet?
VW fick guld, Volvo XC70 silver och subaru fick dasspapper!
Alltså bäst blev VW, näst bästa bilen är Volvo XC70 och sämsta bilen är subaru... Detta är fakta för vissa och kommer att bortförklaras av andra o ).
Swenssons, det där var intressant. Får nog köpa tidningen. Men upplys oss andra "snyltare"; Vad var det VW vann på? Knappast framdrivningssättet, måste ha varit på ekonomi, komfort(?) och kvalitetskänsla. Eller har jag fel.
Jag har svårt att tro att en bil med permanent fyrhjulsdrift är bättre är Haldex-principen.
@Audi:
VW vann på att det är en modern bil med bra AWD system, Haldex, liksom Volvo XC70 har samt att den är spänstig på vägen. Volvon fick högt betyg för bra och fungerande AWD system, rymlig, allsidig, komfortabel och skön att köra samt att den är "still going strong" trots att den har snart 5 år på nacken och det viktigste skälet till att den inte vann är att XC70 är en "dyr" bil att köpa men har å andra sidan ett väldigt "bra andrahandsvärde". subarun är testets stora förlorare pga att den är gammalmodig, inte så roligt att köra, väldigt bullrig dvs hög ljudnivå i kupén och att motorn låter som en gammal "traktor"... Så köp tidningen och läs allt annat som de också skriver om vinnaren VW resp Volvo XC70 och testets stora förlorare subaru.... Mycket intressant läsning!
Biltester berättar inte vilken bil som är bäst för just dej. Jag brukar endast samla små nyttiga detaljer från testerna och sedan provkör jag ofta och sällan är jag av samma åsikt som testerna i någon tidning. En annan sak jag inte bryr mej om är vilka bilar som säljs mest för det rör mej inte alls. Samma sak med statistikerna, svårt att hitta en bil som är allt för dålig, kan få ett måndagsexemplar från vilket fabrikat som helst.
Har inte kör nån av bilarna men nya Passat, Volvo V70 och Subaru Legacy har jag alla kört och Volvo var överlägset den bästa bilen för mej, Passat tyckte jag inte alls om, speciellt fjädringen var dålig, (före detta Passaten var bättre) och Legacyns bakvagn fungerade inte alls och dieselmotorn hade högt och fult ljud samt bullrig var den också.
Skulle inte lagt så mycket vikt i placeringen mellan dessa bilar då man kan få en helt annan bild beroende på vad man är ute efter,vilket Vib också skriver .
Passaten är som sagt främst ny,ligger bra på vägen och kan utrustas till det oändliga.
Xc70 är son vanligt kung då det gäller komfort men detta betalar man alltså ett högt pris för samtidigt som den dessutom är dyr i drift och detta gör att den tappar första platsen.
Outbacken ligger inte riktigt i nivå med dessa bilar men den är å andra sidan betydligt billigare att köpa och äga,vilket faktiskt spelar en stor roll för många.
Väg dessutom in offroad-skillnaderna mellan dessa bilar och listan blir omvänd!
Som sagt så känns Outbacken inte riktigt som en bil som man bör jämföra med nämnda herrar.
Medan övriga tillverkare skryter om sina bilar med 4 hjulsdrift och hur de lämpar sig för Offroad så gör Subaru tvärtom då de säger att de inte bygger några terrängbilar ....ganska ironiskt eller?
Det är många som kört de olika bilarna, men de som verkligen _använder_ bilen under lång tid vet att Subaru Outback är totalt överlägsen Volvo, VW, Skoda, och alla andra efterföljare. Både på väg och i terräng.
Det handlar om grundläggande fysik. Låg tyndgdpunkt, boxermotor, symmetri, och dimensioner som håller.
Sedan är smaken som baken, men det finns många som köper dyra saker utan att tänka först. Volvo säljer ju bra ;)
Att köra en XC60 känns som att ro en eka med olika långa åror sittandes på staplade drickabackar. Att köra en Subaru Outback känns som du fått lika långa åror och sätta dig med rätt tyngdpunkt.
Tycker jag alltså. Inte du kanske.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.