Nya Volkswagen Passat Alltrack ger veteranerna Volvo XC70 och Subaru Outback en hård match. Vi pekar ut plus och minus.
Läs testet av Volkswagen Passat Alltrack i Vi Bilägare 8/2012. Där ställs bilen mot Volvo XC70 och Subaru Outback. Tidningen utkommer i butik den 22 maj och anländer hos prenumeranter från den 15 maj.
Klicka på videofönstret ovan för att starta filmen.
Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Passat Alltrack?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Mao så erbjuder den inte ngt speciellt nytt.adaptiv farthållare och dödavinkeln-varnare är inte direkt nya eller exklusiva saker nu för tiden.
Och som kronan på verket så är den knappt ens ok på skogsvägar pga löjlig markfrigång..
Hela poängen med bilen är i princip borta, varför betala extra för att få misshandla en stålplåt under motorn?
Är inte poängen att den klarar dåliga vägar och lite skog bättre än en vanlig bil och samtidigt fungera bra på motorväg? Som sagt en kompromiss.
Subaru Outback ligger fortfarande långt före vad gäller denna typ av "kompromiss". Passat har på tok för hård fjädring och nästan obefintlig flex mellan hjulen vilket innebär att man ofta får ett eller två hjul i luften och många "dunsar". Tvärtom mot vad sägs i filmen så tycker jag att det gör oerhört mycket att det slår i underredet även om en stålplåt sitter där så kommer det att påverka både bil och komfort och känsla.
Nej, den här kan fortfarande inte få mig att välja Passat före en Outback. Men säkert många andra.
Erito: Det är ju precis det jag menar. Subaru må vara bättre i skogen där hjulen kan sjunka 20cm, men Alltrack bättre när vägen är mittimellan skog och slät asfalt. Att du gillar Subaru är ingen hemlighet, men jag tror att Alltrack ändå är en bättre kompromiss. Sedan är säkert Outbacken det bästa valet för de som oftast kör i skognen.
McTar, jag tycker annorlunda. Jag tycker Subarun är bättre på vanlig väg också. Väghållningen är bättre enligt mig trots högre markfrigång. Mest pga bakre fjädringstyp och att man trots 20cm markfrigång har låg tyngdpunkt. Det jag saknar på Outback'en är kombinationen diesel + automatlåda, men det ska ju komma till årsskiftet ....men, har vi hört det förut? :)
Jag tror det när jag ser det.
Styrningen kändes bättre i Subaru också, men det är nog mest en smaksak.
:)
Kul med två olika ståndpunkter - som dessutom framförs sansat. Vet faktiskt inte vilken jag själv skulle välja om det var aktuellt.
Jag stör mig förresten på att man inte kan maximera filmerna när man har bredskärm, vilket ju är normalt numer. Då får inte Passaten bara ännu lägre markfrigång...
Inte jag heller, Jes, men den kommer väl imorgon - eller möjligen lite senare idag.
Står ut.
Det skulle nog bli Passaten för mig istället för de andra två.
Mycket för att jag gillar att köra Passat den har en trevlig design.
Ärligt talat skiter jag i markfrigången då jag aldrig kör i terräng ändå.
Att köra på en grusväg eller gräsmatta klarar nog alla bilar.
Om det inte vore för priset skulle jag lätt välja en XC70 med D5 motorn, suverän komfort i de jag provat. Nackdelen var allt tutande och plingande från alla säkerhetssystem som störde mer än de hjälpte till, går iof att komma runt genom att välja kineticpaketet. Nu får man ju betala bilen själv och då är VW ett mer realistisk alternativ, stilren design och bra utrymmen, dock ett frågetecken för ljudnivån i kupen, bullriga bilar går bort för min del. Hur de är i terrängen är oväsentligt då enda gången jag kör där är när jag hamnar i diket, dock är det skönt att kliva upp i en bil istället för ner, är ju inte arton längre:(
Synd att man inte följde konceptet fullt ut och konstruerade om hjulupphängningarna så att man fick upp markfrigången såsom Subaru och Volvo gjort. Nu har man bara höjd vad den ordinarie hjulupphängningen klarade. Billigt men halvfärdigt. Fyrhjulsdrivna modeller hade man ju förut och plastbitarna gör ju i sig ingen nytta när snön ligger djup.
Ett fullt utvecklat skogsmullekoncept på Passat hade nog sålt mycket bra men den här är bara för stadsbor.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.