Saab 9-3 ePower sägs ha ett batteri som vida överstiger andra elbilsbatterier. Vi träffade svenska Christina Lampe-Önnerud, ledare för företaget som står bakom tekniken, på bilsalongen i Paris.
Läs mer om Saab 9-3 ePower och bilsalongen i Paris i Vi Bilägare nummer 15/2010. Tidningen finns i butik från 26 oktober, hos prenumeratner några dagar tidigare.
Diskutera: Vad tycker du om Saab 9-3 ePower?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
20 mil är väl typ helt värdelöst, eller? Och kör man 8,5 sek till hundra kommer man nog inte ens 5 mil.
Det som krävs för att få en fungerande elbilsmarknad är att det tas fram en standard för batterier. Att ha en bil med inbyggt batteri är ungefär lika smart som att tanka bilen med sugrör. För att det ska fungera måste batterierna kunnas bytas snabbt, man byter helt enkelt ut sitt gamla tomma batteri mot ett nytt fulladdat på säg 1 minut. Tänk er dagens mackar, fast med batterier istället. Detta kräver som sagt en standard och nån form av prenumerationssystem, och där är vi inte idag...
Första gången jag håller med jarl s.
Det är helt riktigt och det borde inte vara omöjligt att få till en batterikassettstandard liknande den standard som mediakoncernerna kom överens om när det gäller allt från musikkassetter till DVD.
Men marknaden är nog inte mogen än, men den blir det och det gör den förmodligen först när ett sådant system kommer.
Det finns inget revolutionerande i Boston Powers produkter, tyvärr tror jag Saab snart får byta leverantör för dessa batterier har för kort livslängd.
Och sedan, när alla "tvingats" köpa elbil, skall dom laddas med vindkraft. Tjolahopp.
Skönt att se att Jarl dömer ut Prius plug in..
Jarl menar nog better place projektet. Bra ideé men finns ganska många stoppers. En av dem är kostnaden för an sådan station. Elbilar kommer men de är inte beroende av laddstolpar eller batteribytarstanderder. Men alla kommer inte köra elbil än på många år.
Byta ut hela batterier på 200kg? I vilken värld lever du? Använd specialuttag med en satans hög effekt på laddningsstationerna istället.
F-el med el-bil el-ler?
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.11998322
Batterierna måste bli mycket bättre om elbilar ska ha någon framtid. Räckvidd, livslängd måste dubbleras och laddningstiden måste ner till en kvart annars har elbilar ingen framtid. Så länge inte detta sker är det ganska meningslöst att introducera elbilar...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.