Nästa artikel
BMW 320d: Plus och minus
Webb-tv

BMW 320d: Plus och minus

Publicerad 13 februari 2012 (uppdaterad 25 augusti 2014)
3-serien är BMW:s i särklass viktigaste modell. Men hur bra är den nya upplagan? Vi pekar ut plus och minus med BMW 320d.

 

BMW 320d testas i Vi Bilägare 3/2012 mot Audi A4 och Volvo S60. Tidningen utkommer den 21 februari och anländer hos prenumeranter från den 14 februari.

Diskutera: Vad tycker du om nya BMW 3-serie?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2012-02-13 21:49
Juppe (ej verifierad)

@Pender
Har du någon källa som styrker det påståendet?
Tycker det är precis tvärtom. Var och varannan Audi/BMW/MB är utrustade med respektive sportpaket. Dylika paket fanns knappt för 20 år sedan. I dag är standarddimension 17 - 18" på större dyrare bilar, medan det var runt 15" för 20 år sedan.
Även vinterhjulen sitter idag på stora lm-fälgar.

#c • Uppdaterat: 2012-02-13 22:11
Roger Skagerström

Jag är snart 30 och uppskattar stora fälgar till en viss gräns. Fälgarna gör bilen. Gällde för 30 år sen och gäller än idag. En bil kan i princip vara hur ful som helst. Skruva dit ett par fälgar som passar med lågprofil och den kan helt plötsligt bli rätt smakfull. Men olika bilar behöver olika storlek för att se bra ut. En V70 klarar sig nästan med 17" för att se lite roligare ut, medan min Mazda i princip skulle behöva 19" för att det ska se nåt ut. Men det är för dyrt :p

Med Penders logik så har man en sävlig gungig bil som passar de med åldersreumatism om man kör med ballongdäck ;)

#d • Uppdaterat: 2012-02-13 22:18
Pender

Nej, nån källa har jag inte. Bara att jag själv ser färre och färre andel exklusiva bilar med extrem lågprofil. (Dock tittar jag inte så mycket på pizza-racers.)

#e • Uppdaterat: 2012-02-13 22:46
Peugeote-Pär

Håller med dig Roger, Fälgen gör bilen... Jag har ganska så nyss köpt mig en ny Peugeot 508 och den hade orginal 16" så det första jag gjorde då var att ta orginalfälgen och satte vinterdäck på dom och till sommaren så la jag på feta 18" 235/45 och satan så mkt snyggare det blev.
Gör alltid så när jag köper mig ny bil, lägger alltid på några andra sommarfälgar så man inte ser ut som alla andra... Gillar det skarpt att söka snygga fälgar när man köpt ny bil.

#f • Uppdaterat: 2012-02-14 22:54
Audi A5 SB

leifer; håller med dig. Anledningen till att jag inte ens bemötte AL var att han i första stycket skriver baserat på personligt tyckande som inte är värt att bemöta eftersom det är just rappakalja. Det borde även du kunna skriva under på.

Andra och tredje stycket präglas av samma tyckande blandat med egen erfarenhet. Vad kan man säga emot det? Inget. Har han haft oturen som han beskriver, så har han haft det. Att han sen väljer tysk på tysk, ja det får stå för just honom. Men du har ju frågat honom om detta och han kanske har ett svar baserat på statistik;-) Men får mig är han en gåta.

Skillnaden mot det du brukade skriva, var ett ständigt tvärsäkert malande om tyska premiummärkens obefintliga förträfflighet och märket T:s absoluta förträfflighet. Samtidigt som du kör den bil du kör.

#g • Uppdaterat: 2012-02-15 09:56
Audi A5 SB

AL: "När det sedan handlar om "rappakalja" så är det ett synnerligen dåligt och i princip innehållslöst argument, helt substanslöst. Så tillmälet torde snarast falla tillbaka på personen ifråga själv."

Hur har du det själv med "rappakalja"? http://www.pitbullforum.se/pitbull-i-media/fp-har-ftt-nog-av-kamphundar/70/?wap2 För det är väl du som är citerad där? Rätt mycket "rappakalja", eller hur? ;-)

Jag har inte påstått att varken bakhjulsdrift eller dieselmotorer är högteknologiskt. Men med ditt resonemang blir ju även AWD, 4 hjul och bensinmotor passé. Så även fallet med elmotorer.

Sen när det gäller tyckande, tänkande och statistik; du kommer ständigt med "upplysande" statistiska kommentarer. Allt ska uttolkas m.h.a. statistik. Men bara när det passar dig och då på ditt sätt.

Exempelvis med dubbdäcksförbudet i Gbg. Där visade mätningarna och tillhörande statistik att man inte uppnått någon förbättring. Då menar du att man ska använda "sunda förnuftet" och inse att det är något som stör statistiken. Hade det varit så att det visat sig att det blivit en förbättring av miljön hade svaret blivit "vad var det vi sa".

Vad gäller hundar som bits och dess konsekvenser, så finns det ingen tillförlitlig statistik. Således gäller inte "sunt förnuft" där. Bara statistik, eller rättare sagt frånvaron av densamma.

Det jag vände mig emot i ditt första inlägg (och som jag kommenterade) var dina svepande formuleringar som i princip är omöjliga att bemöta eller ens intressanta som ett diskussionsunderlag.

Lite OT det här, sorry. Men jag kan mycket väl tänka mig en ny 3-serie med 4-cyl diesel, X-drive och automat (för att återgå till ämnet).

#h • Uppdaterat: 2012-02-15 10:32
Juppe (ej verifierad)

@MVH AL
"Ingenjörskonst" handlar inte bara om att pressa in så mycket gadgets och ny teknik som det bara går. Ingenjörskonst handlar om resultatet. Det tekniska samspelet.

#i • Uppdaterat: 2012-02-16 11:30
Juppe (ej verifierad)

@Shogun
Snåla dieselmotorer, överladdning, dubbelkopplingslådor, fyrhjulsdrift osv ligger minst lika mycket i tiden och där ligger Toyota/Lexus enormt efter. Det är därför man söker samarbete med BMW.

Att åka runt med ett stort, tungt, miljövidrigt batteripaket känns inte speciellt högteknologiskt när en modern förbränningsmotor är snålare.

#j • Uppdaterat: 2012-02-16 13:59
Juppe (ej verifierad)

@Shogun
Jag har aldrig sagt att diesel är framtiden! Det är den inte.
Hybridteknik är inte heller framtiden - inte som den ser ut idag iaf.

Och ja, hybrid-bilarna har en negativ total påverkan på miljön, enligt principen "dust to dust". Toyota själva är medvetna om problemet. http://www.autonews.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20101018/OEM01/310189979

Så högteknologiskt? Knappast!
Miljövidrigt? Absolut!

Hybridbilarnas uppsving (och dieselns) beror inte på att det är framtiden utan på det fokus klimatdebatten fått på senare tid.

När miljön (ej att föväxla med klimat) åter kommer upp på den politiska agendan kommer både diesel och hybrid att få på pälsen.

#k • Uppdaterat: 2012-02-16 20:49
Juppe (ej verifierad)

@Shogun
Så klart du inte tycker det eftersom Toyota ligger efter på precis alla områden utom just batteridrivna hybridbilar. Artikeln är 1,5 år och Toyota/Lexus har fortfarande nickelbaserade batterier som framställs vid Sudbury Plant - världens skitigaste plats ...

Enligt mitt (och många andras) sätt att se det så är nya A6, dess aluminiumkonstruktion, kompakta chassie, fsi-motorerna med "cylinder on demand" och överladdning, s-tronic dubbelkopplingslådorna osv, i allra högsta grad ett modernt, högteknologiskt bygge. Särskilt om man jämför med Hyundai, vilket var vad diskussionen då handlade om ...

Googla och läs lite om nya A6 så kanske du förstår att en bil kan vara modern och "högteknologisk" även om den inte går på batterier.

http://bit.ly/w3gwTW

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.