3-serien är BMW:s i särklass viktigaste modell. Men hur bra är den nya upplagan? Vi pekar ut plus och minus med BMW 320d.
BMW 320d testas i Vi Bilägare 3/2012 mot Audi A4 och Volvo S60. Tidningen utkommer den 21 februari och anländer hos prenumeranter från den 14 februari.
Diskutera: Vad tycker du om nya BMW 3-serie?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Designmässigt är den ett lyft, förutom de där helsvarta listerna runt sidorutorna, det smakar 80-tal. Men, de förekommer kanske enbart i vissa versioner...?
Likaså har jag lite svårt med de där snipiga avsluten på framlyktorna.
Men, som sagt: bättre än den äldre totalt sett.
Jag har alltid haft svårt för deras trånga dörröppningar på 3-serien och låga säteshöjd. Hoppas det blivit bättre, för annars får den tummen ner.
Provkörde 328i aut i helgen och kan instämma med en körglad och lätt svansviftning vid hårt gaspådrag. Skön gokart känsla, mycket smidig att köra.
Baksätet är okej men trångt för fötterna under framstolarna och lite lågsittdyna men det har de flesta mellanklass kärror.
Visst BMWn är bäst följt av Volvon och Audin!
En god vän som har lilla BMW:n. Miljöklassad diesel årsmodell -10 har nu haft in den på sin andra motorreparation pga. att vevhusventilationen frusit igen och motorn tömts på olja. BMW har snålat in på tempmätare och ersatt den med en lampa som bara varnar för överhettning. Han har troligen kört med för kall motor. Hoppas att man inte gjort samma miss en gång till. BMW har i alla fall skrämt mig!
Det där med färg på lister,takrails m.m är ganska roligt.
Ibland är svart synonymt med sportighet ibland som "basic"
Ta bara V70 som exempel där man använder svarta lister och rails på den billigaste versionen.
Köper man det största utrustningspaketet "summum" så är listerna och railsen i crom för att visa på att detta handlar om en exlusive-model.
När sedan R versionen lanserades som "grädde på moset" så fick lister och rails åter bli svarta! :-)
3-serien tycker jag är snygg vilket som...
Tja, man gnäller lite över priset samtidigt som man med STORA ord berömmer drivlinan. Nu är detta en ytterst kort sammnfattning men jag betvivlar inte en sekund utan att detta är en högst kompetent bil. Minuset för bakhjulsdriften hör naturlagarna till och är egentligen inte mycket att bry sig om.
Tysk ingenjörskonst i vanlig ordning. Det kostar att bygga riktiga bilar och prislappen blir (måste bli) därefter.
Skål!
Personligen är jag inte så förtjust i 163 hk motorgång. Den går hårt och med vibrationer. I t ex nya X 3 så upplever jag att den är lite dåligt isolerad mot kupén. Lite märkligt att det inte är bättre, för däckljud är väldigt mycket bättre isolerat på den. Dubbdäck hörs knappt alls.
Intressant reflektion där Mistro. Man får betala extra för att få svarta lister på en BMW. Jag tycker krom är snyggare och ser mer påkostat ut.
"Vilja ha" nerven klämmer... Bara fälgarna byts mot en modell större så blir den riktigt snygg!
Ja, byts fälgarna till större, så har man en bullrig bil, som passar fjortisar. Och äldre som fastnat i fjortis-stadiet. Komfort okänt begrepp för dessa. Inte minst ljudkomfort. (Jag tror de flesta som dreglar efter lågprofil inte har nån egen erfarenhet av bilägande. Det är nuförtiden färre som väljer lågprofil på dyra bilar, än det var för 10-20 år sedan. Komfortmedvetandet har spridit sej.)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.