Nästa artikel
Provkörning: Opel Astra GTC (2012)
Provkörning

Provkörning: Opel Astra GTC (2012)

Publicerad 12 juni 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Snygga coupélinjer i kombination med stark diesel låter som en gångbar idé, men Astra GTC har svårt att väcka några större känslor.

Opel och coupémodeller har långa traditioner att falla tillbaka på, nästan alltid i kombination med ord som ”elegant, snygg och sportig”. Senaste generationens Astra i coupéutförande heter GTC (precis som den förra) och vansläktas inte. Jämfört med en vardags-Astra är släktdragen bekanta, men varje linje, varje veck har ändrats. Helheten är en bil folk gärna vänder sig om för att kika på en gång till.

Nittontumshjulen på provbilen kostar 3 000 kronor extra och ger Astra GTC en lustig, lätt högbent karaktär, som en tvådörrars suv med svepande sportbilslinjer. Estetiken har dock vunnit över det praktiska. Dörrarna är gigantiska och gör det svårt att kliva in i bilen i trånga fack på stormarknadsparkeringen. Värre är det med den obefintliga bakåtsikten, man får helt lita till ytterspeglarna. Att bakluckan bara öppnas med nyckel är en annan dumhet.

Annars är både passagerar- och bagageutrymme riktigt bra för biltypen, klart bättre än i VW Scirocco och Renault Mégane Coupé, de närmaste konkurrenterna.

Turbodieselversionen är en av fyra varianter i Sverige. De övriga är bensinare på 140, 180 och (i OPC-trim, premiär inom kort) hela 280 hk. Dieselns 165 hk ger saftigt vridmoment, upp till 380 Nm under kortvarig extraöverladdning. Det blir därmed hyfsad fart på GTC, men någon speciellt intensiv känsla förmedlas ändå inte. Tonvikten är komfort snarare än sport. I 120 km/tim snurrar motorn med knappt 2 000 varv per minut och ljudnivån är, trots de stora däcken, riktigt låg.

Som landsvägsätare är GTC därmed på hemmaplan. Man sitter perfekt, styrningen är informativ, fjädringssättningen är åt det hårda men i längden komfortabla hållet och det märks nästan inga drivaxelryck i ratten – tacka framvagnsupphängningen med separerad styrspindel och fjädringsenhet för det (HiPerStrut på Opels fikonspråk). Tre valbara mappningar för gas- och styrrespons ger lite olika körkaraktär när man trycker på knapparna. Personligen föredrar jag när ingenjörerna gett sin bil korrekt avstämning från början, ribban brukar hamna högre då. Nu är GTC, oavsett inställning, aldrig  inspirerande att köra. Trygg och stabil, absolut, men kul – nej.

Angiven förbrukning är optimistisk. Med änglalätt gasfot och ideliga nedförsrullningar nåddes 5,6 l/100 km i snitt. Så väger GTC också drygt 1,5 ton. Dieselmotorn är rå i gången och rister och knarrar mer än konkurrenternas alternativ.
Det är inte så enkelt att begripa vem som ska tända på dieselversionen av GTC. Snygg, välgjord, duglig för sin sort – och märkligt karaktärslös.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Opel astra GTC 2,0 CDTI

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

PRIS, FRÅN KR: 242 900.

MODELL: Tredörrars sportcoupé.

SÄLJSTART: Nu.

MÅTT, CM: L 447/B 184/H 148.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 550.

MOTOR: 4-cyl diesel, dubbla överliggande kamaxlar, turbo. Volym 1 956 cm3. Max effekt 165 hk vid 4 000

v/min. Max vridmoment 350 (380) Nm mellan 1 750 och 2 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, 6-växlad manuell låda.

PRESTANDA: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 8,9 s.

FÖRBRUKNING: 4,9 l/100 km.

CO2-UTSLÄPP: 129 g/km.

KONKURRENTER: Renault Mégane Coupé, Volkswagen Scirocco TDI 170.



Plus: Stark motor, utmärkt finish, behaglig på långfärd, utrymmen.

Minus: Oöverskådlig kaross, rå motorgång, bränsle-deklaration.



Vad nytt? Sportkaross på Opels bästsäljare.

För vem? Fåfänga dieselälskare.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2012-06-16 01:45
Roger Skagerström

Blir alltid lite mörkrädd när jag ser knapphavet i Oplar av idag. Ser ju inte riktigt klokt ut. Sen är det nog som N-iklas säger, att det går fortare att knappa än att navigera runt i menyer. Men Opel är världssämst på att få det att se inbjudande ut. Hela panelen ser ju ut som ett tangentbord :p

Gör viktiga reglage o knappar större, oviktiga mindre, separera funktionerna. Och sluta använda samma layout på luftutblåsen som amerikanerna haft i sina SUV'ar de senaste 15 åren :p Då hade det funnits mer plats att placera knapparna mer logiskt på :p

#9 • Uppdaterat: 2012-06-16 04:48
N-iklas

Så trevligt då!!!

Det är ju just så knapparna är utformade!

Dessa knappar är faktiskt de mest avancerade knappar som någonsin suttit i en bil.
För att komma fram till det har jag studerar dessa knappar i jätteförstorning intensivt i sammanlagt omkring 20 timmar.

Ett litet tipps är att göra som jag, ta farm en jättelik bild på knapparna eller sitt i bilen i två timmar och gå igenom varje knapp och se vad den går till så kommer det att synas att de flesta knapparna reglerar radio CD och navigation som man sällan har orsak att röra och som ju delvis kan regleras från ratten dessutom eller med multireglagen.

De knappar som faktiskt har med själva bilens funktioner att göra sitter separerade från övriga på ett tydligt sätt.
Och varje knapp sitter logiskt kopplad till närstående knappar, inte en här och en där enligt slumpen.

Nyligen skulle el-bakrutan på Toyota Avensis kopplas in, tog 10 minuter att genom en ren slump upptäcka att den knappen inte satt logiskt vid ventilationsreglagen och defrosterknappen utan separat obegripligt högt upp på panelen och dåligt utmärkt, ett sådant löjligt fel råkar man aldrig ut för på en Opel.
Där kopplar man in bakrutan efter max 5 sekunders tittande även om man aldrig suttit i bilen förut.

Om det fungerar bra och effektivt så är det det som gäller, att ta fram en dålig bil med usla funktioner bara för att ”intrycket” ska bli trevligt för vissa är ju idiotiskt.

Opel tillverkar seriösa bilar inte barnsliga leksaker.

Jag älskar dessa knappar, de är så vackra, ett konstverk, så underbart noga skulpterade och genomarbetat designade och beräknade med eleganta lutande sidor, perfekt formade.
T.ex. har vänster stapel med knappar en tvär avfasning av sin högra sida medan nästa stapel eller knappar då till höger om den förstnämnda har en mjukt långsluttand avfasning till vänster för att detta skall skapa en mycket markant stor och tydlig kant just där som gör att man med känseln kan skilja på de båda sidornas knappar.

Leta gärna men ingen annan bil i världen har knappar där man lagt ner ett sådant arbete på den typen av utformningar, detta är absolut det bästa som finns.

Många andra bilars knappar liknar något från en miniräknare, sitter tätt klistrade mot varandra utan mellanrum helt identiska i form och storlek och pluttefnuttigt små, hur man ska kunna använda dessa när man kör bil begriper inte jag?
Men på dem klagar ingen.
Man går inte efter funktionen utan efter orationella underliga ”intryck”???…

Jag avskyr alla andra bilars reglage, de driver mig till vansinne med sina pluttiga likadana och hoprörda knappar utan minsta logik och deras spakar med miljoner funktioner och deras löjliga pekskärmar med tusen knappar som inte finns utan bara är färgklicka på en glasruta, totalt skit att trycka på mot en hederlig gammaldags knapp.

Jag tar inte detta så allvarligt utan det är bara roligt, kul ämne, med ett småleende, det bör kanske understrykas.
Annars kan det nog se lite fanatiskt ut…

#a • Uppdaterat: 2012-06-16 07:00
Leif Larsson (ej verifierad)

N-iklas, jobbar du hos Opel?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.