Nästa artikel
Provkörning: Peugeot 508 RXH (2012)
Provkörning

Provkörning: Peugeot 508 RXH (2012)

Publicerad 28 mars 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
Utsläppsfri i stan, bekväm på långresan, pålitlig i svåra väglag – hybriddrivna Peugeot 508 RXH klarar många olika uppgifter. Miljövänlig är den också. Men den kostar...

Peugeot har konstruerat ett smart hybridsystem som kan användas i många olika bilmodeller. Suven 3008 har redan konverterats till hybrid och nu kommer samma system i 508 kombi. Att det handlar om en specialmodell syns på långt håll. Karossen vilar på jättehjul (18 tum) som behöver skärmbreddare för att kunna vridas fullt. I nosen lyser LED-paneler som ska påminna om lejonklor.

Med en stark dieselmotor fram och en elmotor mellan bakhjulen anpassar sig 508 RXH efter väglag och behov. 37 elektriska hästkrafter i bakvagnen orkar ensamma driva bilen i lägre farter upp till fyra kilometer, vilket räcker för att hålla luften ren i de flesta byar och mindre städer utefter vägen. På landsvägen jobbar dieselmotorn på 163 hästkrafter och om inte all kraft går åt för att driva fram bilen laddas batteriet upp.

I slipprigt väglag kan båda motorerna samarbeta och bilen blir fyrhjulsdriven. Allt sker helt automatiskt och omärkligt, men föraren kan också bestämma drivningen själv med ett vred.

Med sina två motorer blir Peugeot 508 RXH särdeles användbar och när elmotorn hjälper till vid behov blir den dessutom snål. De officiella förbrukningssiffran är 4,1 liter/100 kilometer, vilket inte ger högre utsläpp än 107 gram koldioxid per kilometer – häpnadsväckande för en stor kombi som väger nästan två ton!

Nu visade sig verkligheten inte riktigt så idealisk. Under provkörningen i Frankrike hamnade vi lätt på dubbla förbrukningen utan att ha kört särskilt hårt. Men vägarna var kanske inte så väl valda. Det var backigt och i uppförsluten kändes det att 508 RXH är en tung bil. Den accelererade med viss motvilja och dieseln fick ta i så det hördes. Hybridsystemet väger sina modiga kilo – bara batteriet är en 48 kilos klump som ligger under golvet längst in i lastutrymmet. Jämfört med den vanliga 508:an har RXH lagt på sig cirka 400 kilo.

Men all vikt kan inte skyllas på den nya tekniken. 508 RXH är en ovanligt välfylld bil. Beteckningen RXH (som står för ”specialmodell” (R), ”fyrhjulsdriven” (X) och  ”hybrid” (H) innebär att utrustningen är extra  omfattande. I standardutrustningen ingår bland annat ett enormt glastak och navigering. Växlingen sker automatiskt men den sexstegade lådan kan också styras med spakar på ratten. Det ger rappare växelbyten. Automatiken jobbar ganska sävligt.

Fyrhjulsdriften hjälper bilen att ta sig fram i väglag där tvåhjulsdrivna versioner stannar med slirande däck, men trots frigångshöjden på drygt 18 centimeter är inte RXH någon terrängbil, betonar Peugeot. Provkörningen var strikt hållen till asfaltvägar och där rullade bilen tyst och bekvämt, även om fjädringen kändes väl hård på guppiga avsnitt. Men den tunga karossen har väl krävt kraftiga fjädrar och dämpare.

Trots motorkraft på sammanlagt 200 hästkrafter och ett vridmoment på uppåt 500 Newtonmeter, fyrhjulsdrift och hög frigångshöjd, är inte Peugeot 508 RXH någon duglig dragbil. Den får bara släpa på 1 100 kilo. Kylsystemet orkar inte hålla dieseln vid arbetstemperatur med tyngre släp.

Hybridmodellen kommer att kosta uppåt 390 000 kronor, vilket är cirka 100 000 kronor mer än den vanliga 508 2,0 HDI. Men då finns inte mycket extra att köpa till. Dessvärre erbjuds inte ens några av de säkerhetssystem som många av konkurrenterna har. Peugeot begränsar sig till farthållare med avståndsvarnare (inte autobroms) och anser för övrigt att föraren själv ska ha koll, utan hjälp av kameror och radar. Det kanske är den största bristen hos 508 RXH.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 508 RXH?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Peugeot 508 RXH

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Peugeot 508 RXH:

Pris, från kr: Cirka 380 000.

Säljstart: April – leverans i höst.

Modell: Kombi med fem dörrar.

Mått, cm: L 481/B 207/H 148.

Tjänstevikt, kg: 1 910.

Dragvikt, kg: 1 100.

Motor: Fyrcylindrig turbodiesel. Volym 1 997 cm3. max effekt 163 hk vid 3 850 v/min. Elmotor på 37 hk (27 kW).

Kraftöverföring: Fram- eller fyrhjulsdrift. Bakhjulen kopplas in elektroniskt.

Prestanda: 0–100 km/tim på 8,8 s. Toppfart 213 km/tim.

Förbrukning: 4,1 l/100 km.

CO2-utsläpp: 107 g/km.

Konkurrenter: Skoda Octavia Scout, Subaru Outback, Volvo XC70, VW Passat Alltrack, Audi Allroad.

Plus: Välutrustad, drivning efter behov, flera körprogram, miljöklassad.

Minus: Tung, dyr, låg dragvikt, få säkerhetssystem.

Vad nytt? Tuffare design och hybridsystemet med dieselmotor fram och elmotor bak.

För vem? Den som vill åka utsläppsfritt ibland, köra sportigt ibland och kunna ta sig fram i svåra väglag.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2012-03-28 11:45
Raphael

Simon får gärna visa vilken fyrhjulsdriven dieselbil på två ton (någon SUV kanske?) som förbrukar under 0,8 l/mil i backar. Kör man i stan med bilen så drar den mycket mindre, det i är i städer som hybridbilar drar minst.

Fyrhjulsdriften är användbar på vintern.
Totalt har bilen 200 hästar och jag tror att det finns de som anser sig behöva det.
Dessutom är bilen utsläppsfri i stan, vilket andra SUV:ar inte är.

Apropå ej terränggående så är inte konkurrenterna (Subaru Outback, Volvo XC70 Cross Country, Passat alltrack, Audi Quattro m fl) terränggående heller.

#9 • Uppdaterat: 2012-03-28 11:56
Irvor

Låter dyrt med så stora fälgar. Vilken nytta har man av dem ?
Tung bil, men många konkurrenter är också tunga.
Tycker det känns omodernt med så tunga och effektstarka bilar överhuvudtaget.
"Alla" vill bygga PREMIUM kosta vad det kosta vill.
Bilarna blir ofta opraktiska pga formerna, törstiga pga vikt/effekt, och onödigt dyra pga man kan ta mer betalt om kunden tror det är en PREMIUMBIL.
Jag tycker det börjar bli löjligt.......

#a • Uppdaterat: 2012-03-28 13:21
Peugeote-Pär

Det största minus med bilen är att du bara har en dragvikt på 1100kg så dra något släp/Husvagn kommer ju inte på frågan... Väldigt dåligt! Skulle man fått dra typ 2000kg eller något sånt så skulle den nog kunnat bli populär för husvagnsägare och häst folk när den har 4hjulsdrift.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.