
Volkswagen utvecklar flera nya bilar med hybridteknik. Tidigare i år kom nyheten att ett fullhybridsystem i stil med Toyotas är under utveckling.
Men Volkswagen tänker gå längre än så. VW-koncernen satsar på elbilar med så kallad räckviddsförlängare i form av en bensinmotor i både USA och Kina – och snart är samma lösning på väg till europeiska kunder.
På bilsalongen i Shanghai visade Volkswagen nyligen upp konceptbilen ID.Era, som är en elbil i Volkswagens ”ID-familj”. Men till skillnad från övriga modeller i ID-utbudet har ID.Era en bensindriven ”generator”.
Bilen kan köras ungefär 30 mil på el (enligt den kinesiska körcykeln), och därefter ytterligare 70 mil med hjälp av bensinmotorn.
Till skillnad från övriga modeller i ID-utbudet har ID.Era en bensindriven ”generator”

Exakt vilka VW-modeller som ska lanseras med räckviddsförlängare är oklart, men enligt uppgifter till Automobilwoche är utvecklingen redan igång och lösningen kan även bli aktuell för dagens elbilsmodeller, som ID.4 och ID.7.
VW-chefen Oliver Blume vill att elbilar med räckviddsförlängare ska undantas från EU:s förbud mot nya bilar med förbränningsmotorer som träder i kraft 2035.
– Om du har en räckviddsförlängare kör du fortfarande en elbil, men den långa räckvidden kan sänka barriären för att byta till en elbil, sa han.

- En bil med räckviddsförlängare är i grunden eldriven, men när batteriet är slut kan det laddas upp av en förbränningsmotor.
- Eftersom förbränningsmotorn inte behöver driva hjulen kan den bli effektivare, eftersom den oftare kan jobba på optimalt varvtal.
- Biltillverkarna lockas av att elbilar med räckviddsförlängare kräver ett mindre batteri än vanliga elbilar, vilket sänker kostnaderna.
- Tekniken finns även hos Mazda och fanns tidigare i exempelvis Opel Ampera. Även Hyundai utvecklar nya bilar med räckviddsförlängare.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (23)
- Idag 18:14 Har inte Nissan redan…
- Idag 18:06 Raphael skrev: Mr Snoid…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.