Mercedes skrotar en satsning som gick ut på att utveckla elbilar med räckviddsförlängare. I stället ska märket fokusera på enklare lösningar, uppger Autocar.
Elbilar med räckviddsförlängare har en liten förbränningsmotor som laddar upp batteriet. Tekniken är tänkt att locka köpare som ännu inte är redo för en helt eldriven bil.
Mercedes tog exempelvis fram en EQS med en tvåcylindrig, turboladdad bensinmotor på 1,0 liter. Den använde Atkinson-cykeln för effektivare förbränning och drev inte hjulen, utan fungerade enbart som generator.
– Vi har utvecklat prototyper baserade på existerande modeller. Men till slut drog vi slutsatsen att drivlinor med räckviddsförlängare är en övergångsteknologi med ganska kortsiktiga fördelar i form av försäljning och ganska höga produktionskostnader, säger en anonym källa till tidningen.
Kommentarer till artikeln (5)
- 2024-04-18 13:01 Nutiden har ju redan visat…
- 2024-04-18 12:45 Framtiden får visa....
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.