
Min period med Vi Bilägares långtestelbil Volkswagen ID.3 började småstruligt. Efter att ha laddat över natten vägrade bilen trotsigt att släppa laddstolpen trots 100 procents laddning. Efter en stunds trixande släppte den till synes utan anledning. Det visade sig att stolpen egentligen var ”offline” från operatören vilket sannolikt gav kommunikationsproblem mellan stolpe och bil.
Sedan dess har laddlivet flutit på mer eller mindre obehindrat. Höjdpunkten under perioden var en långresa till Frankrike. Bilens navigator klarar av att beräkna resor med laddstopp, men det är inte alltid den väljer de bästa alternativen. Vid ett par tillfällen har bilen valt 22 kW-laddare när det funnits 150 kW inom räckhåll. Vidare klarar bilen inte av att beräkna laddstopp om resan överstiger cirka 100 mil. Förhoppningsvis kommer det att rättas till med den kommande mjukvaruuppdateringen ”2.3”.
Undantaget ett tilltagande klapprande från framvagnen är jag helnöjd med ID.3. Kupén är härligt luftig, långfärdskomforten överraskande bra, bilens standardstereo likaså. Räckvidden är inte mycket att orda om. Det går bekvämt att köra mellan 25 till 28 mil på en laddning, med ansträngning strax över 30. Men jag ska inte sticka under stol med att ett 77 kWh-batteri sannolikt underlättat långresandet högst avsevärt.
Modell | Volkswagen ID.3 Pro Tech 58 kWh |
Årsmodell | 2021 |
Inköpspris | 542 696 kr |
Aktuell körsträcka | 3 005 mil |
Förbrukning (dek.) | 15,9 kWh/100 km |
Förbrukning (ViB:s) | 19,8 kWh/100 km |
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (15)
- 23 november 2021 Har kört flera VAG-bilar med…
- 23 november 2021 Ifråga om VAGs adaptiva…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.