Intervjun är hämtad från senaste avsnittet av Vi Bilägares podcast. Du kan lyssna i spelaren ovan eller klicka här för att läsa mer.
Anders Helgesson har åkt på långtur med den Volkswagen ID 3 som ingår i Vi Bilägares långteststall. Resan gick från Stockholm till Montpellier i Frankrike för att testa däck, en resa på drygt 200 mil.
– Det gick förträffligt bra men det tog ett tag. Det var inga problem med laddmöjligheter. Nu låter jag som ”elbils-Jesus” och det var tråkigt att ta så många laddpauser, men laddningen flöt ändå på väldigt bra, säger han i veckans avsnitt av Vi Bilägares podcast.
Det hade visserligen varit smidigt att kunna ladda på färjan mellan Rødby och Puttgarden. Totalt blev det 16 laddstopp på vägen ned.
– Jag tog första bästa laddare i Tyskland som fungerade bra. Jag hade sett framför mig ett kaos med tio olika laddappar i mobilen och lika många laddkort. Men jag var klart förvånad att det var så smidigt.
Bilens navigator har dock svårt att skilja på snabbladdare och långsamladdare, och den vet heller inte om laddaren är ledig eller upptagen så det gäller att se upp med reseplaneringen. Infotainmentsystemet har dessutom frusit vilket gjort att laddsladden inte släppt, och Anders Helgesson råder alla som kan att åka på långresa under lågsäsong när trycket på snabbladdarna är lägre. Restiden blev ungefär ett halvt dygn längre än med en bensinbil.
– Volkswagens teknik är inte på Teslas nivå. Jag hade nog kunnat kapa tiden rejält om jag haft en passagerare som kunde planera resan längs vägen. Och ta gärna in på hotell med laddmöjlighet. Det är härligt att börja dagen direkt med 25 friska mil i batteriet.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (33)
- 22 mars 2022 Finns många sådana. Kolla på…
- 21 mars 2022 Kör just nu Leaf.. men även…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.