Nästa artikel
Volvo om skyhöga suv-andelen: ”Kan bli ännu högre”
Nyheter

Volvo om skyhöga suv-andelen: ”Kan bli ännu högre”

Publicerad 8 december 2020
Snart kan tre av fyra Volvoköpare välja en suv istället för kombi eller sedan, enligt Håkan Samuelsson. Anledningen är den nya elsuven som är på ingång.

Volvo har redan i dag en av bilvärldens högsta suv-andelar. Fler än 7 av 10 köpare har hittills i år valt en suv istället för någon av märkets övriga modeller.

Det är en tydlig ökning jämfört med samma period förra året då suv-andelen låg på 63 procent. Volvochefen Håkan Samuelsson utesluter inte att suv-andelen kan bli ännu högre.

– Med lanseringen av en mindre suv kommer andelen förmodligen bli högre. Kanske tre fjärdedelar suvar i framtiden, säger han i en intervju med Automotive News.

XC40 och XC60 har tävlat med varandra om att bli populäraste Volvomodellen under året. Därefter följer XC90. De övriga sedan- och kombimodellerna är betydligt mindre populära globalt sett.

Den mindre suv-modellen som Håkan Samuelsson hänvisar till är en eldriven modell som blir viktig om märket ska nå målet att hälften av alla sålda bilar ska vara eldrivna om fem år.

Modellen bygger på Geelykoncernens nya elbilsplattform SEA och den är enligt Håkan Samuelsson nyckeln till att den nya modellen ska bli lönsam. Det är dock oklart när den nya elsuven ska börja säljas.

Vid sidan av den ska Volvo även lansera en eldriven version av nästa generation XC90 som kommer 2022.

– Det är en tydlig trend mot små premiumsuvar. Det är ett väldigt framgångsrikt segment, säger Håkan Samuelsson.

Läs också: Volvos elbilsplaner avslöjade: Tre nya modeller på gång

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2020-12-09 06:28
A.L

Vilket är vad du behöver reda ut Vargen. Hur mycket skall människan dra ner på sin konsumtion för att få ner utsläppen till de nivåer som du tycker är vettiga? 10, 20 eller 30 procent? Eller ännu mer?

Att jaga SUV:ar med blåslampa har ingen effekt annat än att du ökar produktiviteten. Med sänkta transportkostnader blir varor billigare och konsumtionen kan öka, alltså det som kallas för rekyleffekt. Det finns exempel på rekyler (kraftproduktion i USA) som är större än en faktor två och problemet är välkänt. Ungefär motsvarande motsättning finns hos elbilarna. De kommer på lång sikt göra det billigare att resa och dessutom med mindre lokala utsläpp av miljögifter (som i sig är produktivitetshämmande). På så vis öka vårt komsumtionsutrymme. Då ökar också utsläppen på total nivå.

MVH AL

#9 • Uppdaterat: 2020-12-09 07:00
stonebreaker

Dom andra modellerna säljer dåligt (bortsett Sverige), då blir andelen hög!

#a • Uppdaterat: 2020-12-09 07:48
A.L

Alla sedan-och kombibilar förlorar marknadsandelar till SUV-och crossover-segmentet. Konsekvensen har blivit att modeller läggs ner samtidigt som nya skapas. Det är inte unikt för Volvo utan en förändring av marknadens efterfråga.

MVH AL

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.