Nästa artikel
Smutsigaste bilmodellerna – med över 28 000 i straffskatt
Lista

Smutsigaste bilmodellerna – med över 28 000 i straffskatt

Publicerad 19 oktober 2020 (uppdaterad 19 oktober 2020)
Köparna av Europas smutsigaste bilar får betala en rejäl fordonsskatt under de första tre åren.

Just nu tävlar biltillverkarna mot varandra för att klara EU:s utsläppskrav – annars väntar höga bötesbelopp.

Men alla har inte riktigt lika bråttom. Det finns fortfarande gott om alternativ för den som prioriterar prestanda och märkesmagi före låga utsläpp.

Under första halvåret 2020 såldes drygt 45 000 bilar i Europa med utsläpp på över 200 gram koldioxid per kilometer, enligt en rapport som lobbyorganisationen Transport & Environment tagit fram.

Läs också: Biltillverkarna som klarar tuffa utsläppskraven redan nu

I listan här nedan kan du se bilmodellerna med de högsta utsläppen som sålts i fler än 200 exemplar, och vad bilarna kostar i förhöjd fordonsskatt (så kallad malusskatt) i Sverige per år under de första tre åren.

För ”värstingen”, Ferrari 812, handlar det om 28 000 kronor om året eller nästan 85 000 kronor under de första tre åren. Men det är å andra sidan förmodligen inget ägaren bryr sig så mycket om eftersom skatten bara utgör en bråkdel av bilens inköpspris.

Då kanske Ford Mustang-köparen bryr sig desto mer om straffskatten eftersom den kostar nästan tio procent av bilens inköpspris under de första tre åren.

Bilmodell Sålda bilar Utsläpp Skatt per år
Ferrari 812 375 366 28 232:–
Lamborghini Huracan 202 338 25 236:–
Lamborghini Urus 442 325 23 845:–
Bentley Continental GT 665 308 22 026:–
Maserati Levante 791 299 21 063:–
Audi R8 241 293 20 421:–
Mercedes G-klass 3 155 283 23 427:–
Ford Mustang 3 347 256 16 462:–
Ferrari Portofino 493 267 17 639:–
Ferrari 488 567 282 19 244:–

Siffrorna visar bilmodellerna med högst utsläpp som sålts i över 200 exemplar under första halvåret 2020. Utsläppen anges i gram per kilometer enligt WLTP-körcykeln. Finns det flera versioner av samma modell har vi valt utsläppssiffran för den ”snålaste” modellen.


Läs också: Utsläppsbovar kan få en halv miljon i straffskatt

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (6)
#7 • Uppdaterat: 2020-10-19 23:22
Svenne60

Obegripligt att tala om de "smutsigaste" bilarna och bara då mena utsläpp av koldioxid, inget annat. Koldioxid är definitivt inget smuts. I så fall kan vi ju kalla även vatten och solsken som smuts.

#8 • Uppdaterat: 2020-10-20 08:47
ToRy

Som motvikt till energimärkning av kylskåp och andra vitvaror mm har vi dessvärre politiker som skattesubventionerar techjättarna för att lägga serverhallar i Sverige (även Mellansverige, med kända problem med kraftöverföring). Dessa anläggningar formligen äter elkraft, och ger få jobb. Räknat i jobb per kWh skulle de ligga riktigt dåligt till. Jobben som kräver utbildning lägger techjättarna någon annanstans; Google (eller snarare Alphabeth antar jag) planerar för en ny byggnad vid KIngs Cross i London t ex, med upp till 4000 anställda.

#9 • Uppdaterat: 2020-10-20 17:38
Desmoholic

Jag skulle gissa att många av dessa bilar släpper ut mindre koldioxid än t.ex. en vanlig Svensson SUV/kombi p.g.a att de köres betydligt kortare sträckor. M.a.o. blir straffskatten bara en ”hobby”-skatt...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.