Nästa artikel
Svenska priser på Lexus UX 300e – så mycket kostar elbilen
Nyheter

Svenska priser på Lexus UX 300e – så mycket kostar elbilen

Publicerad 26 oktober 2020
Lexus nya elbil har kort räckvidd för pengarna – men är billigare än konkurrenten från Volvo.

Lexus har länge fokuserat mer på hybridbilar än elbilar, och märket har inte ens haft någon laddhybrid att erbjuda.

Men EU:s nya utsläppsregler innebär att även Lexus och koncersyskonet Toyota ska lansera nya batterielbilar. För Lexus är kompaktsuven UX först ut. I elbilsutförande heter den UX 300e och tuffaste konkurrenten i Sverige blir förmodligen Volvo XC40 P8 Recharge. I lanseringsutförande kostar Volvon 699 000 kronor, men billigare versioner följer senare.

Lexus har nu släppt priserna för UX 300e som börjar på 579 900 kronor i enklaste utförandet. Då ingår säkerhetssystemen som går under namnet Lexus Safety Sense+, LED-strålkastare, infotainmentsystem med 7-tumsskärm och 17-tumsfälgar.

Den som går upp till nästa nivå får även ventilerade framstolar, trådlös mobilladdning, läderklädsel och något som kallas ”Climate Concierge”, en uppgraderad klimatanläggning. Merpriset är 50 000 kronor.

För ytterligare 50 000 kronor får köparna dynamisk nivåreglering, uppgraderade strålkastare, bättre ljudsystem och head up-display.

I samtliga fall har bilen en räckvidd på 40 mil enligt den gamla och tillåtande NEDC-körcykeln. Vad det innebär i den nya och tuffare WLTP-körcykeln återstår att se, men klart är att det finns flera konkurrenter som erbjuder mer räckvidd för pengarna.

Lexus UX har visserligen snabbladdning, men med en laddeffekt på låga 50 kW och dessutom med Chademo-kontakt vilket många tycker är en nackdel jämfört med den vanligare CCS-standarden.

Lexus har några av bilvärldens mest lojala köpare, och det blir intressant att se hur bra den nya elmodellen kommer sälja i Sverige. Lexus har tidigare lockat med en ovanligt generös batterigaranti som försäljningsargument: upp till 100 000 mil.

Läs också: ”Självladdande” hybrid fortfarande inte vilseledande

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2020-10-26 11:12
Styggavargen

Jag håller inte med, 50 kWh är mycket och jag skulle vilja påstå att det också är fullt tillräckligt. Om bilen drar 2 kWh/mil eller 1,35 kWh är rätt stor skillnad. I ena fallet kommer du 25 mil som bäst.. i andra fallet 37 mil. Därför måste elbilarna bli snålare, att göra batterier större som väger mer är INTE lösningen.

#9 • Uppdaterat: 2020-10-26 11:17
Styggavargen

Men jag ger Lexus ett gratis tips... de modellerna de tänkte slänga ut pga dålig efterfrågan, gör dessa som elbilar istället och skippa dessa löjliga Crossover/SUV modeller som aldrig kommer att komma upp i effektiva nivåer som gör det möjligt att kombinera med lång räckvidd. Är det värt priset att slänga bort 10 mil pga SUV kaross? Jag tycker inte detta, och jag tror kunderna hellre har en bil som går längre ... alla kommer tjäna på att gå tillbaka till vanliga bilmodeller där fokus ligger på effektiv kaross med låg energiförbrukning. Det där med in/ur steget är mest ursäkter.. och man får finna sig i vissa saker inte blir perfekta men något annat måste kanske vara viktigare såsom att spara energi och komma längre, vem håller med?

#a • Uppdaterat: 2020-10-26 11:44
Panopticon

Styggavargen: Är batteriet på 50kWh? Det står inget om det här och jag har för mig att det var mindre. 40 mil NEDC pekar väl på mindre skulle jag också säga.. 50kW "snabbladdning" har den, vilket är riktigt dåligt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.