Nästa artikel
Polestarchefen om återkallelsen: ”Vi har mycket att lära”
Nyheter

Polestarchefen om återkallelsen: ”Vi har mycket att lära”

Publicerad 12 oktober 2020
Polestar är ett nystartat företag och allt kommer inte gå enligt plan, säger märkeschefen Thomas Ingenlath. Han bekräftar också en ny version med längre räckvidd.

Det blev knappast några succésiffror när elbilen Polestar 2 fick sin officiella räckviddssiffra i den amerikanska EPA-körcykeln.

Räckvidden hamnade på 37,5 mil – betydligt kortare än i den europeiska WLTP-körcykeln, och dessutom kortare än de 44,2 mil som Polestar räknat med. Polestar 2 har nästan 30 procent kortare räckvidd än Tesla Model 3 Longa Range Dual Motor i USA.

Även koncernsyskonet Volvo XC40 P8 Recharge fick bakläxa i det amerikanska räckviddstestet.

Nu går Polestarchefen Thomas Ingenlath ut och försvarar räckviddssiffran. Enligt honom är det bara ett teoretiskt test och räckvidden i praktiken blir oftast längre. Han bekräftar också det som tidigare varit känt, nämligen att Polestar 2 ska lanseras i fler versioner senare.

– Nästa år, 2021, har vi planer på att lansera en version med en elmotor istället för två. Det kommer ge bättre räckvidd med samma batteri. Och självklart kommer vi ha mjukvaruförbättringar längs vägen som kommer ge bättre effektivitet med samma batteri, säger Thomas Ingenlath i en intervju med Techcrunch.

Polestar har nyligen tvingats återkalla 2 200 exemplar av den nya elbilen, varav 600 i Sverige. Anledningen är ett allvarligt fel som kan innebära att bilen tappar kraft och stannar.

– Det hände i väldigt, väldigt sällsynta fall. Vi har mycket att lära och förbättra som företag. Vi är ett helt nystartat startupföretag och självklart kan man inte förvänta sig att allt ska gå enligt plan.

Läs också: Polestarchefens ursäkt: ”Mycket måste förbättras”

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (6)
#8 • Uppdaterat: 2020-10-13 10:48
Styggavargen

Apex, du som jag vet att det inte skiljer så pass mycket i drivlinan. Vi snackar 1-3% eller något i den storleksordningen. Polestar väger 2100 kg och M3 1600-1800 kg. Låt oss räkna lite 2100-1700 = 400 kg. Nu räknar jag lite till Polestar's fördel. Så lågt som 250 kg är det inte! Jag tror att biltillverkare inte räknat på vad batteri storlekens "optimum", vart man skall lägga sig för att dels få rimlig vikt på bilen samtidigt som räckvidden inte blir lika bra.

Notering: Jag räknar på M3 utan fyrhjulsdrift. Jag anser nämligen det är helt onödigt i 99% av vad en bil skall användas till och det gör bara att bilen drar mer energi och väger mer. Polestars dåliga räckvidd beror till stor del på fyrhjulsdrift samt för tung bil (bilen i övrigt har hyfsat bra aerodynamik).

#9 • Uppdaterat: 2020-10-13 12:33
Apex

Styggavargen

Jag tror att det skiljer mycket mer än 1-3%. Hur ska man annars förklara att en lättare och mycket mindre Peugeot e208(50kwh) med mycket svagare elmotor har en kortare räckvidd än Tesla M3 SR+(Ca 53kwh)?

Teslan M3 är en anmärkningsvärt lätt elbil, men det är i drivlinan och batteritekniken de ligger ljusår före konkurrenterna.

Jag googlade fram att en M3 awd väger 1850-1900kg. Du kan tycka att det är onödigt med fyrhjulsdrift men det blir en lite skev jämförelse annars.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.