Volvo har precis börjat bygga elbilen XC40 Recharge och koncernsyskonet Polestar har kört igång leveranserna av elbilen Polestar 2.
Enligt den europeiska WLTP-körcykeln har Polestar 2 en räckvidd på 47 mil. Suven XC40 Recharge är större och inte lika aerodynamisk, så där blir räckvidden några mil kortare: strax över 40 mil.
Men i den amerikanska körcykeln EPA gick det inte alls lika bra. Polestar hade siktat på en räckvidd på 44,2 mil i EPA-körcykeln, men resultatet blev bara 37,5 mil – tio mil kortare än i WLTP.
Inte heller för Volvo XC40 Recharge gick det särskilt bra. Den har fått en officiell räckviddssiffra på 33,5 mil hos EPA.
Som vanligt är de officiella körcykelsiffrorna inget annat än just det – en officiell siffra som inte alltid stämmer överens med verkligheten. Men i de här fallen verkar det tydligt att Volvo optimerat räckvidden för WLTP och inte för EPA. Vad det kommer innebära för försäljningen i USA återstår att se.
Räckvidden i verklig trafik kommer skilja sig åt beroende på bland annat körstil och väder, men så här stor brukar inte skillnaden vara mellan WLTP- och EPA-siffror.
Läs också: Här rullar första exemplaren av Volvos elbil av bandet
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Föga förvånande att dom där fyrkantiga tunga lådorna tar mycket ström.
Det är lika bra att sänka antalet p-platser. Ingen normal människa kommer ha råd med bil i framtiden i alla fall. Det är där vi kommer hamna.
Sant, men en betydande del av nuvarande p-platser behövs till laddplatser för de som trots allt har råd och/eller enligt samhällets godtycke får använda bilar!
Läs f.ö. artikel längre ner på denna sida om krav på reducerade parkeringsregler vid nybyggnad av bostäder.
Ingen bra aerodynamik samt att de väger minst 400 kg för mycket. Sagt det förr, vikten är av enorm betydelse på många sätt...ökad vikt ger massor med problem (precis som hos djur och människor). Volvo ser dock endast ökad vikt som bra egenskaper, vilket skall öka säkerheten på deras bilar.... men det har tyvärr gått för långt när bilar väger över 2 ton tycker jag.
Vikten i sig är väl inte bra för säkerheten. Men om vikten består av en bättre skyddsbur eller mer säkerhetsutrustning så är det såklart bra för krocksäkerheten.
Nån förklaring till varför det blir såhär? Mer än det väldigt luddiga "optimerat räckvidden för.." Vad är den stora skillnaden mellan EPA och WLTP? Det är ju rimligtvis där som Volvo/Polestar är extra usla.
K_Klabbe, tungt fordon krossar lätt fordon.. nu med ELSUV och XC90 mm så ökar spridningen i vikt. En Golf väger idag 1350 kg... en XC90 ca 2350 kg. Jag tror inte på att 1 tons skillnad är bra när vi krockar, eller vad tror du? Volvo vägrar göra något åt vikten i sina fordon...alla andra lär väl hänga på, eller vad tror du? Talesättet "lika barn leker bäst" har väl aldrig varit fel eller? Detta var illa redan innan elektrifieringen eftersom Volvo snöat in på SUV modeller som redan var tunga...nu skall dessa elektrifieras med en ökad vikt på ca 500-600 kg. När man tänker efter, det är sjukt... det är det enda ordet jag kan komma på som beskriver detta.
Sluta prata räckvidd på elbilar.
På en bränsledriven bil så pratar man inte om hur långt man kommer på en tank.
Prata förbrukning istället.
Klumpiga el-Suvar verkar dra 2,5-3 kw/h per mil.
Det finns elbilar som drar 1,5 kw/h per mil.
Varför inte införa ett tak på energiförbrukning på elbilar ?
Kanske max 1,5 kw/h per mil, så får biltillverkarna tänka till lite.
Det var ett bakslag av Volvo, Polestar!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.