Nästa artikel
Så ska elbilisternas huvudvärk lösas: ”Ett accelererande problem”
Nyheter

Så ska elbilisternas huvudvärk lösas: ”Ett accelererande problem”

Publicerad 29 juni 2020
Anders Ygeman har bjudit in flera aktörer för att få till smidigare laddning av elbilar längs vägen.

Att ladda elbilen längs vägen är inte alltid lika enkelt som det borde vara. Det finns en mängd olika laddföretag att välja på och de flesta har en egen app eller ”tagg” som ska användas.

Elbilisterna har flera tjänster och sajter att välja på som samlar ihop elbilsladdare från en mängd aktörer, men det finns än så länge inget heltäckande system för att hantera betalningen av laddningen.

Nu har energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) bjudit in bland andra branschorganisationen Bil Sweden, Trafikverket samt elföretagen Vattenfall och Eon till ett gemensamt möte i slutet av augusti för att försöka göra elbilsladdningen enklare, skriver Ny Teknik.

– Det här riskerar att bli ett accelererande problem i takt med att fler köper laddbara bilar. Även om huvuddelen av laddningen sker i hemmet är det viktigt att det är enkelt och praktiskt de gånger man behöver ladda längs vägen, säger han till tidningen.

Hans förhoppning är att det ska finnas ett eller flera enhetliga system för att betala för all snabbladdning i Sverige, och han hävdar att alla aktörer har något att vinna på att ta fram en enhetlig lösning.

Anders Ygeman säger att det på sikt skulle kunna bli aktuellt att staten tar en mer aktiv roll och tar till olika maktmedel eller lagstiftning för att lösa problemen.

– Det är klart att det kan. Men förstahandsvalet är att vi kommer överens, säger han till Ny Teknik.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (6)
#7 • Uppdaterat: 2020-06-29 17:06
Carl Trefalt

Elbilsägarna har mer att tänka på en elbilen, att ladda bilen är en djungel.

#8 • Uppdaterat: 2020-06-29 17:26
Elbilisten

Trafikverket får nu nästan fem (5) kr per svensk och år för att fixa snabbladdare på s k ”vita sträckor”. Det är rimligt att kräva möjlighet att betala med vanligt bankkort på dessa. Det hindrar ju inte att man även kan välja att betala med SMS, tagg eller app. Eller så gör man som på vissa ställen för att locka kunder till butiker och serveringar runt laddplatsen, man bjuder på laddning. Ja, det blir en slant på kommunens elräkning, men många fler pengar kommer in via näringsliv och räddade jobb. Så har man gjort exempelvis i Orsa och Hofors. Även en del Lidlaffärer lockar kunder genom att bjuda på lite ström.

https://www.trafikverket.se/tjanster/ansok-om/ansok-om-bidrag/ansok-om-bidrag-till-snabbladdningsstationer-for-elfordon/

#9 • Uppdaterat: 2020-06-29 19:56
CEAT

Det borde redan varit åtgärdat. Tesla överallt ELLER då fixa något som fungerar för alla. Likadant med parkering, borde vara easypark eller någon annan för hela Sverige.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.