Nästa artikel
Volkswagenchefen: Ser inte Tesla som något omedelbart hot
Nyheter

Volkswagenchefen: Ser inte Tesla som något omedelbart hot

Publicerad 24 januari 2020 (uppdaterad 24 januari 2020)
Herbert Diess erkänner att Tesla kommer bli en tuff utmanare – men tror också att Volkswagen kommer köra om. Och han skippar vätgasbilar helt.

2020 blir det viktigaste året på länge för Volkswagen. Efter dieselskandalen är det viktigt att lansera elbilen ID 3 enligt plan, och även om Volkswagen stött på problem med mjukvarubuggar är VW-chefen Herbert Diess övertygad om att tidplanen kommer hålla.

Det säger han i en intervju med tyska Frankfurter Allgemeine Zeitung, där han också avslöjar att han inte ser Tesla som "ett omedelbart hot". Däremot säger han sig vara "ganska säker" på att Volkswagen kommer kunna hålla jämna steg i utrullningen av nya elbilar och att ta fram nödvändig mjukvarukompetens.

– Men Tesla kommer också fortsätta växa snabbt och förmodligen bli den tuffaste utmanaren, säger Herbert Diess till tidningen.

Även till nyhetssajten Bloomberg säger Herbert Diess att han är "ganska optimistisk till att vi kan hålla jämna steg med Tesla och även köra om dem vid något tillfälle".

Skippar vätgasbilar

Framför allt när det gäller mjukvara ligger Volkswagen efter, erkänner koncernchefen. Därför ska Volkswagen nu upprätta en helt ny avdelning för att rekrytera nya utvecklare. Herbert Diess är tydlig med att det kan ha sina fördelar att vara en stor biltillverkare som snabbt kan skala upp produktionen.

– De kommande tre eller fyra åren kommer det visa sig vem som kommit längst när det gäller skalfördelar för elbilar – Tesla eller vi.

När det gäller elbilar har Volkswagen valt att satsa på batterielbilar medan koncernsyskonet Audi också experimenterar med bränslecellsbilar som tankas med vätgas. Det är dock inget för Herbert Diess: han tycker batterielbilar är "överlägsna" vätgasbilar eftersom verkningsgraden är högre.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2020-01-24 21:07
guraknugen

”Finns säkert fler biltillverkare än VW utan några egna vätgasbilar som tycker att batteribilar har högre verkningsgrad.”
Verkningsgrad kan man mäta och räkna ut, det handlar inte om att tycka.

#9 • Uppdaterat: 2020-01-24 21:32
2TT2

”De kommande tre eller fyra åren kommer det visa sig vem som kommit längst när det gäller skalfördelar för elbilar – Tesla eller vi.” Kommande elbilar från VAG (VW, Skoda och Seat) verkar bli nästan identiska, plus Audi och Ford som ska använda MEB-plattformen så lär dom ha stora skalfördelar men ack så tråkigt med dessa klonade bilar.

#a • Uppdaterat: 2020-01-24 21:49
PREVIA

Poängen med att batteribilar har högre verkningsgrad än vätgasbilar är väl att det vet alla redan, frågan är vad är problemet med sämre verkningsgrad är när många elprodusenter redan tidvis får betala för att bli av med elen man produserat och då är vi bara i början av ett stort produktionsöverskott av el enligt Energimyndigheten.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.