Volkswagens ingenjörer har stött på en hel del mjukvarubuggar som måste lösas både vid utvecklingen av senaste generationen Golf och nya elbilen ID 3.
Som det ser ut nu byggs tusentals exemplar av Volkswagen ID 3 som senare måste uppdateras med ny mjukvara manuellt för att fixa buggarna. Bilarna ställs på en parkeringsplats i väntan på nästa version av mjukvaran innan de kan levereras till kunderna.
Men trots mjukvaruproblemen lovar Volkswagen att utrullningen av elbilen inte ska påverkas – de första köparna ska få sina bilar i sommar, skriver Automotive News.
– Att etablera en kraftfull ny mjukvaruarkitektur är en utmaning som kan leda till svårigheter eller förseningar, som vi löser just nu. Tidplanen ligger kvar: marknadslanseringen är planerad till sommaren 2020, säger en talesperson för Volkswagen till tidningen.
Förutom att kunderna väntar på sina bilar måste Volkswagen börja leverera ID 3-bilar för att minska risken för utsläppsböter i samband med EU:s nya lagkrav om koldioxidutsläpp.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kan ju vara värt att ta upp övriga problem, nu har ju VW gått ut med att de första bilarna"first edition" som skulle vara bättre rustade inte kommer fås med parkeringsvarnare samt enbart en-zons klimatanläggning. Dessutom kommer det största batteriet bara bli godkänt för 3 passagerare, de mindre med 4. Känns ju sådär. Och väljer man panoramatak, vilket är standard på vissa versioner så kan man inte få cykelhållare.....
Oj, om det är som du säger Henrik låter det ju som ett riktigt hafsverk. Kan ju bli en bra bil ändå men sådana missar trodde man ju inte på från en av världens största biltillverkare.
När man har bråttom rundar man i hörnen, då får man ta smällarna när de kommer....
Men det känns inte riktigt kvalitét i utförandet, mer panik i lägret.
Förr talade man om "måndagsexemplar" av enstaka bilar med kvalitetsproblem. Med den snabba lanseringen av VW ID3 verkar det som alla de nya köparna får agera testpiloter och sortera ut troliga problem med bilarna.
Stackars försökskaniner som går på det här
Varför skriva om buggar på en bil som inte levereras till kund än?
Finns ju en anledning till varför VW inte sagt att bilen är klar för leverans förrän efter sommaren....
Gmogmo: Det kan ju vara intressant att de skriver om varför VW skjutit fram leveranserna.
Sen som jag skrev kommer ju de inte vara fullt klara då heller utan de som får ta del av första leveranserna går miste om viss utrustning.
Henrik, det du skriver om i #1 är ju inget onormalt för VW, där myllrar det om olika paket som innehåller sådant man vill och inte vill ha och vill man t.ex.ha en grön bil kan man inte få farthållare och väljer man en röd går det inte att få värme i ratten osv.
Men visst är det bra att man uppdaterar sin mjukvara före leverans, sedan är det ju en annan sak att den är omodern om ett halvår och går den då att uppdatera utan ny hårdvara?
Men det är förstås inte specifikt för VW.
Tänkte jag också vad det gäller ny elektronik. Så för tre dagar sedan betällde jag en ny Volksvagen golf 7 gt DSG r-line noll mil en av dom få sista som finns att köpa skulle jag tro, tillverkad i Tyskland oktober 2019. Påställd av generalagenten i Sverige december 2019 så jag tjänade 6000kr i skatt, men förlorar 5-6 veckor på garantin. Mycket bil för pengarna hoppas jag.
Det är märkligt vilka egenskaper vissa har som vet att stora tillverkare och ibland är det hela länder som bara tillverkar skräp och skit återigen har ni kollat så att inte eran bil är tillverkad där eller har samma underleverantörer som den bil ni har själva
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.