Nästa artikel
Bilfrågan: Lever dieseln om tio år?
Bilfrågan

Bilfrågan: Lever dieseln om tio år?

Publicerad 13 februari 2019 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren undrar om det är värt att satsa på en dieselbil eller om de snart kommer att bli ointressanta och andra drivsätt tar över. Illustration: Johan Isaksson.
”Är diesel utdöd efter fem eller tio år? Hur siar ni om framtiden och tidsperspektivet?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Är på gång att köpa en Volkswagen Passat Alltrack 2016 190 hk diesel 4WD Euro6. Bor på landsbygd (Gotland) och kör max storstad en till två gånger per år. Har hästar så jag behöver ordentlig dragbil. Min vånda är som för många andra drivmedelsalternativen. Hur ser det ut, är diesel utdöd efter fem eller tio år? Hur siar ni om framtiden och tidsperspektivet? 
Thomas 

Svar:
Intresset för eldrivna bilar är stort. Men det återstår en hel del innan alla kan ha en elbil. Priset och möjligheten att ladda är effektiva bromsar. De flesta bedömningar pekar mot att vi under ganska lång tid kommer att ha en mix av olika drivmedel och elhybrider. Vätgas ser ut att ha en stor utvecklingspotential, även om det för närvarande verkar aningen perifert. Moderna bilar som i dag körs på fossilt bränsle blir betydligt bättre med biobränslen i tanken. Ett exempel är dieselbilar med AdBlue, SRC-rening och biobränslen som HVO100. 
Frågan är om tillgången på alternativa bränslen är tillräcklig? Produktionen av elektricitet måste ju dessutom ske på ett sätt som inte ökar utsläppen. En omställning är nödvändig av miljöskäl men styrs också av ekonomi och av vad som är tekniskt möjligt.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2019-02-13 11:07
Svenne60

Kommer ihåg att Kristdemokraterna hade tidigare ett förslag/krav om att inga fossildrivna bilar skulle få säljas efter 2015. Det är de tyst om idag. Det blir ungefär samma sak med diesel, den typen av motorer har vi kvar i hundra år till. Men om miljöpartiet får bestämma, vilket jag ännu inte kan tro på, så kommer vi inte ha några bilar alls, bara cyklar samt häst och vagn.

#9 • Uppdaterat: 2019-02-13 11:39
mso 1000

Både ja och nej.
Dagens eu6 bör vara körbara men det kostar säkert stor skatt och kanske än högre literpris i framtiden.
Diesel är väl det enda vettiga när tyngd bakom kulan skall på där bak.

#a • Uppdaterat: 2019-02-13 12:12
FXX

Jag tror det kommer att svänga till dieselns fördel. Det har svängt i alla år, fram och tillbaka. En period har bensinbilarna tagit överhand, då hittar politikerna på något, då har det svängt. Sedan har diesel blivit för vanligt, staten har förlorat pengar, man inför nya pålagor, opinionen svänger. Vi har sett det over and over again. Nu straffar man allt som inte drivs av el, man lockar med bonus till elektrifierat likt en pedofil med godispåse. Vad tror ni skrivs i historieböckerna om 5-10 år? Kommer en elbil vara lika iskall som isen i Novosibirsk? Ett elpris på 4-5kr/kwh parat med en kilometerskatt gör fossilbilarna starkt eftertraktade då tillräckligt många åkt i fällan och tillgången på drivmedel ökat?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.