Nästa artikel
Bilfrågan: Varför kostar optimerade motorer mer?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför kostar optimerade motorer mer?

Publicerad 14 januari 2019 (uppdaterad 6 november 2020)
”Självklart borde motorn vara inställd för så hög effekt och så låg förbrukning som möjligt. Tar fabrikanterna verkligen sitt miljöansvar?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en fundering kring de effektboxar som finns att köpa till många bilar. Boxarna sägs ju öka effekten och samtidigt minska bränsleåtgången med upp emot 10%. Hur kommer det sig att bilfabrikanterna släpper ut bilar på marknaden som inte är optimerade från början?
Jag vet att i många fall kan man välja effekt på motorn när man köper en ny bil. Exempelvis Ford Kuga har flera olika effekter att välja på, trots att det torde vara samma 2-liters dieselmotor. Endast programmeringen skiljer. För högre effekt/lägre bränsleförbrukning/mindre utsläpp får man betala extra.
Jag kan nog tycka att det är självklart att motorn ska vara inställd för så hög effekt och så låg bränsleförbrukning som möjligt från fabrik. Det gäller naturligtvis inte bara Ford. Tar fabrikanterna verkligen sitt miljöansvar på allvar?
Janolov Sjöberg

Svar:
Jag kan bara hålla med grundprincipen i ditt resonemang. Motorn ska vara optimerad för bästa förbrukning och miljöpåverkan. Och det är förstås ”standardmotorn”. Där har tillverkaren förmodligen gjort en avvägning mellan hur stark och snabb bilen bör vara i förhållande till förbrukning och utsläpp. Sedan vet förstås Ford, i det här fallet, att det alltid finns de som vill ha mer effekt. 
Men jag vill nog hävda att när det påstås att den starkare motorn ändå drar mindre och kanske inte släpper ut mer avgaser, så menar man i den körcykel som bilen testas i. Det vet säkert du också – att det är få som kör så lugnt och försiktigt i verklig trafik, som man gör vid dessa tester. Det är ju bland annat därför det är svårt att nå samma bränsleförbrukning. Och om bilägaren skulle börja utnyttja den högre effekt som han betalar extra för, så drar troligen den effektoptimerade motorn också mer bränsle än standardversionen. Men den är förstås snabbare också.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2019-01-14 15:48
Pi

Vargen - jag jämför "volym-modells-motorerna" på främst C-klass bilar där det ofta satt en 1,6 l sugmotor på 100--115 hk tidigare och numera en liten turbospis på 1,0--1,2 l med ungefär samma max effekt men avsevärt högre maximalt vridmoment. Och jag har personlig erfarenhet av ett flertal märkens 1,6 l sugmotorer och jämfört med dagens mindre turbomotorer så tar jag i alla fall VAGs små turbospisar "alla dagar i veckan".

#9 • Uppdaterat: 2019-01-14 19:32
snabb95

Varför kostar de mer? Det beror på att biltillverkarna vet att det finns kunder som gärna betalar avsevärt mer, för högre data och större siffror. Troligen för att det ger högre status, behov finns inte, redan instegsmodellerna är i dag övermotoriserad.

#a • Uppdaterat: 2022-04-27 08:24
Gäst (ej verifierad)

Högre effekt och lägre utsläpp genom uppgraderad mjukvara och vinst som mål låter inte logiskt, troligen helt omöjligt. Enda sättet är bättre/dyrare kritiska komponenter och avgasrening i ”samma” motor. Varför en tillverkare kan höja effekten och minska utsläppen men kan inte behålla effekten och minska utsläppen? Eller kan men undviker det? Låter lite konspiratoriskt.
I min verkliga körcykel förbrukar ”stora nertrimmade” motorer lika mycket som ” små upptrimmade”. Jag föredrar den första. Jag antar att de slits ner mindre och håller längre. Karaktären är bättre också. Man behöver inte mycket motorkraft för den ”lägre” kraften finns där nästan hela tiden. Jag upplever att Mazdas bensin 2.0L 120 hk motor är betydligt piggare än Mercedes benzin 1,6L 180 hk. Och Alfas diesel 2,2 180 hk befinner sig i helt annan klass. Förbrukningen är nästan identiska för min del.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.