Nästa artikel
Rosttest: Toyota RAV4 (2016)
Rost

Rosttest: Toyota RAV4 (2016)

Publicerad 12 maj 2016 (uppdaterad 28 november 2016)
Toyota RAV4.
I framvagnen samlades blöt sand i hålrum efter bara 100 mils körning. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Kaross av stålplåt. Generellt sett snål tätningslimning i huvar och dörrar, men det finns rostskyddsbehandling i framkant av motorhuv och i bakluckans nederkant, dessutom i alla dörrar. Innerskärmar av filtmaterial bak, plåtrent under dem. Skärmkanter bak med smutssamlande hylla. Bakre hjulhus täckta av ljuddämpande massa. Plastinnerskärmar fram. Tank av plåt.

Undertill saknas slitskydd på stora ytor, någon behandling i balkar, trösklar eller inne i hjulupphängningar finns ej. Vid framvagnen finns skarvar som ligger öppna för slask- och grussprut. Testbilen hade gått 100 mil och vi fann redan blöt sand i hålrummen.
 
Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 2 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Hur en bil ser ut på ytan efter fem år är helt ointressant, vad som räknas är det som finns under.
Det som inte syns förrän man plockar ner plastsköldar och synar inuti balkar och hålrum.

Golf och Prius var två mindre smickrande exempel på detta för några veckor sedan och det lär även gälla för fler tillverkare.

#9 • Uppdaterat: 2016-05-13 14:07
Vidstige

Kul när SiggeNn helt saknar sakargument som vanligt och bara bryr sig om person...

Tips, sluta angripa personer här, du är den som uppför dig allra sämst mot dina medmänniskor.

#a • Uppdaterat: 2016-05-13 14:12
Vidstige

Prestigelös, nej, även det är fel. Det handlar inte om hur det ser ut. För rost är fult och alla bilar har rost under inom 5 år. Det som det handlar om är om det påverkar funktion eller trafiksäkerhet!

Exempelvis tycker bilprovningen att det inte är nåt problem förrän bärande delar rostat igenom 50%. Dvs det krävs enormt mycket rost för att det ska bli ett problem där.

Rostskyddsmedel är säkert effektiv, särskilt om man repeterar behandlingarna. Men så är det ju inte när Vi bilägare gör bedömingar, det handlar ju bara om den första behandlingen av rostskydsdmedel och ofta är det då ganska lite medel. Vad man tycks lägga störst vikt är om det är rostskyddsmedel i balkarna. Men dom är ju grova och det ska mycket till innan det blir ett problem, som sagt, 50%...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.