Nästa artikel
Rosttest: Volkswagen Golf Alltrack (2016)
Rost

Rosttest: Volkswagen Golf Alltrack (2016)

Publicerad 8 mars 2016 (uppdaterad 28 november 2016)
Volkswagen Golf Alltrack.
Ganska bra slitskydd och bra vaxbehandling. Men otätade plåtskarvar finns. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
Golf Alltrack har en kaross helt och hållet tillverkad i stålplåt. Motorhuv och baklucka har väl tätade skarvar men saknar rostskyddande behandling inuti.

I främre takstolpen nedtill, finns ett mjukt ljuddämpande material som samlar fukt. Dörrarna har bra limmade skarvar och är behandlade mot rost nedtill. Golf skyddas undertill av plastsköldar. Under dem finns flera otätade plåtskarvar. Men för övrigt har bilen ett ganska bra slitskydd och bra vaxbehandling inuti balkar och hålrum.

Ljuddämparna är av rostfritt stål men rören i stålpåt. Plastinnerskärmar fram, filtinnerskärmar bak. Bränsletank och påfyllningsrör i plast.
 
Rostskyddsgaranti: 12 år.

Testinformation

Betyg rost: 4 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här ska betygen tolkas:

5 Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.

4 Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.

3 Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.

2 Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.

1 Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

  

Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Faktorer som påverkar bedömningen:

Materialval. Karossdelar av aluminium och plast ger plus i kanten. Så länge materialet består av stål finns alltid rostrisk.

Konstruktioner. Design med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar, desto bättre.

Rostskyddsmedel. Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrummen ses som en bra gardering.

Tätning. Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.

Instängd fukt. Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2016-03-08 16:06
Vidstige

Niklas, grundproblemet är att Vi bilägare lägger för stor vikt vid rostskyddsmedel i balkar och hålrum. Rostskyddsmedel finns kvar på bilen ca 5 år. Sen är det ren metall även på dom som får fyror och femmor. Senast fick ju Volvo XC90 bara 3 i betyg, pga att man skippat rostskyddsmedel och istället förlitar sig på andra materialval med helgalvanisering som grund. Det räcker garanterat för garantitiden på 12 år, ändå ett betyg på gränsen.

Betyget är mer alltså en bedömning av rostskyddsmedel än nåt annat.

Detta bevisas också av att man bara ger Toyota 2 i betyg, det näst sämsta betyget och förstås då underkänt. Även om man så har plasttank och alu i motorhuv och baklucka. Man kan läsa texten hur mycket man vill men det är ändå det samlade betyget som avgör om man inte är mycket väl insatt.

Här har vi alltså en bil helt i stålplåt, ingen alu-motorhuv t.ex. Motorhuven är inte ens behandlad, ändå 4 i betyg. Vad som avgör är detta "bra vaxbehandling inuti balkar och hålrum". Allt hänger uppenbarligen på det.

Så att införa en 6-gradig skala löser ingenting.

Rostbetyget har tappat relevans idag när alla har helgalvade karosser. Det gör ju också att rostskyddsmedel som vax också tappat en hel del av sin betydelse. Och ska det ha en bra långsiktig verkan så måste man alltså repetera en sån behandling minst var 5:e år, vem förstår det av att läsa betygen eller beskrivningen av undersökningen?

#9 • Uppdaterat: 2016-03-08 16:49
pinjong

Kanske lite onödigt vetande men den bästa "rostskyddsbehandlingen" verkar vara vanlig biltvätt med underspolning. Den bör utföras olika frekvent beroende på årstid och användningsområde (läs körning på välsaltade vägar t ex).

#a • Uppdaterat: 2016-03-08 17:43
N-iklas

Galvanisering ger upp efter 10-12 år, flertalet bilar med helgalvanisering som inte fått någon efterbehandling alls börjar rosta vid 12 år ungefär.

Om man tycker att hela testandet är bara skit och kan kvitta, så är det en personlig åsikt, men det behöver ju inte vara det som ska gälla.

Jag har förresten plockat isär bilar som varit 14 år gamla med vaxbehandling som varit helt opåverkad av tiden.