Nästa artikel
Felaktig AC-gas ledde till brand
Nyheter

Felaktig AC-gas ledde till brand

Publicerad 14 oktober 2015 (uppdaterad 19 oktober 2015)
När MRF testade läckande AC-system började det brinna. Branschorganisationen varnar nu för att bilmekaniker och allmänheten kan vara i fara.
Motorbranschens Riksförbund, MRF, visar i en demonstration vad som händer med en personbil vars läckande klimatsystem är felaktigt påfyllt med AC-gas. Under testet exploderade det otäta AC-systemet efter gnistbildning och på en knapp minut var det en fullt utvecklad bilbrand, skriver MRF i sitt pressmeddelande.

MRF har i mer än ett år försökt få bort internetförsäljningen till obehöriga, ej certifierade, privatpersoner av AC-gas för gör-det-själv-bruk. Men utan resultat.

– Problemet är att varken statliga myndigheter som MSB, Kemikalieinspektionen, Arbetsmiljöverket, Transportstyrelsen, Naturvårdsverket, Konsumentverket eller kommunala miljö- och hälsoskyddsförvaltningar tar i frågan utan den verkar falla mellan stolarna, säger Joachim Due-Boje, verkstadsansvarig inom bilhandels- och bilverkstadsorganisationen MRF.

Han hoppas att fälttestet som publicerats på videokanalen Youtube ska bli en väckarklocka för berörda myndigheter.

– Vi vill inte att någon mekaniker ska skadas svårt eller dödas vid arbete med en bil vars AC är felaktigt påfylld, det är oacceptabelt, säger Tommy Letzén, vd för MRF. Men inte bara verkstadsarbetare är utsatta.

– Nu efter vårt test kan vi inte längre bara se till mekaniker, bilåtervinnare, bärgare och räddningstjänst, utan vi måste även varna allmänheten för riskerna, fortsätter Tommy Letzén.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2015-10-14 19:13
Mythbuster

N-iklas. Tror du avser dispyten Mercedes versus EU. Det slutade med att Mercedes hade fel och förlorade. 1234-yf var inte alls så brandfarlig som det påstods. MB var för övrigt det enda bolag som vägrade och hölls under armarna av Tyska staten i frågan. Detta svärtar tyvärr ner Tyskland på precis samma sätt som diesel-gate. Det som är brandfarligt i bilen är däremot 50-70 liter bränsle som är inpackat under brännbara plaster och skum. Men inte brinner det särskilt ofta som tur är. Artikeln har dock en poäng. Anlitar man klantar som gör fel går det fel. Oavsett om det är AC systemet, elsystemet, motorn eller bränslesystemet. Bra att anlita kunnigt folk.

#9 • Uppdaterat: 2015-10-14 20:38
Lason1

Problemet är att gör det självkiten innehåller gasol, funkar lika bra som R134a förutom brandrisken. Gasol använd bl.a i kylskåp.

#a • Uppdaterat: 2015-10-14 21:01
ENTJ1

Tetrafluoretankylspray är ej brännbart,som sagt propaganda.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.