Nästa artikel
Rosttest: Volvo XC90 D5 AWD Inscription 2015
Rost

Rosttest: Volvo XC90 D5 AWD Inscription 2015

Publicerad 16 juni 2015 (uppdaterad 28 november 2016)
Volvo XC90 2015.
Volvo investerar i nya material som ska ge bättre skydd utan rostbehandling. Framtiden får visa om det fungerar.
Framskärmar, motorhuv, delar av framvagnsförankringar av aluminium. Dörrar, baklucka av plåt. Dörrinsidor behandlade, väl tätade skarvar. Baklucka utan invändig behandling. Filtinnerskärm bak, plast fram.

Tätning vindrutestolpe/skärm av plast. Smala täckskivor av plast under bilen, bra slitskydd. Dörrtrösklarna är obehandlade, detaljer baktill under bilen saknar invändig behandling.

Ingen behandling i främre tvär- och längsbalkar, Volvo hänvisar till nya material som ska ge bättre skydd även utan behandling. Baserat på vår traditionella bedömning ger vi bilen betyget tre (godkänt), framtiden får visa om Volvos materialval fungerar.
 
Rostskyddsgaranti: 12 år

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2015-06-17 09:38
erito

Skulle inte förvåna mig om en obehandlad XC90 får toppbetyg för rost medans en obehandlad Subaru (med aluminiumhuv m.m.) får bottenbetyg. Det är just därför det är viktigt att följa upp sådana här gissningar från ViBilägare. Luftig konstruktion, material, konstruktion m.m. spelar stor roll här.

#9 • Uppdaterat: 2015-06-17 09:52
Pi

Anti - förmodligen Toyotas magiska plåt (Exelite brukar den visst kallas) som enligt vissa aldrig rostar - utan behandling...:)

#a • Uppdaterat: 2015-06-17 10:47
L West

Pi - Min Hiace -87(?) (privat firmabil) hade den plåten och jag minns att jag som Nissan-fantast den tiden var förargad varför inte Nissan kunde ha nåt liknande. Nå det visade sig att mina Nissan-bilar klarade sig många gånger bättre utan Exelite-plåt, Hiacen rostade bort ganska omgående. Nu ska man kanske inte dra upp 80-tals bilar mera men den tiden körde Toyota ganska hård reklamkampanj om just Exelite-plåten.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.