Nästa artikel
I dag får Nevs-borgenärer pengarna
Nyheter

I dag får Nevs-borgenärer pengarna

Publicerad 8 juni 2015 (uppdaterad 8 juni 2015)
Nevs betalar första skulderna i dag.
Första utbetalningarna till företagen som Nevs är skyldiga pengar sker i dag. Biltillverkaren följer nu planen som sparar dem 300 miljoner kronor i skulder.
I dags betalas de första företagen som Nevs dragit på sig skulder hos under de senaste årens krisperioder. Betalningar sker enligt den ackordsuppgörelse som Nevs fick tillstånd i våras.
 
Uppgörelsen innebär i korthet att Nevs bara behöver betala tillbaka skulder som är på upp till 500 000 kronor till vardera borgenär. De företag som Nevs har högre skulder till får endast tillbaka 50 procent av den del av skulden som överstiger 500 000 kronor, och den utbetalningen ska ske senare i år.
 
Enligt uppgifter från bland annat Dagens industri ska detta upplägg bespara Nevs cirka 300 miljoner kronor.
 
Diskutera: Tror du att detta kommer göra att Nevs klarar att betala sina skulder?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (5)
#6 • Uppdaterat: 2015-06-08 18:38
saabnisse

Tjalle, det var ju vad jag skrev!
De måste få en biltillverkare som tar över, det räcker inte med en massa kinamynt när man inte har någon konkurrenskraftig produkt att leverera!

#7 • Uppdaterat: 2015-06-08 21:06
rostarn

Utveckling av en ny bil brukar kosta sina modiga slantar. Sedan tar det ett bra tag innan pengaströmmen vänder. Att NEVS ledning inte har erfarenhet från bilindustrin behöver inte betyda något.

Undrar hur Musk bar sig åt. En rookie i branschen. Tror han pyntade max tio miljarder för utvecklingen av modell S. Och då var det från inget till en högteknologisk produkt.

Bara funderar lite ;/

#8 • Uppdaterat: 2015-06-09 07:26
Tjalle

rostarn, Elon var smart - och hade "tur". Han hittade - eller en grupp som höll på och utvecklade en elbil - tog kontakt med Musk, som satsade pengar, som möjliggjorde att utveckla conceptet, bilen och formgivningen - samt med stöd från Staten, bygga en fabrik- och, inte minst - lansera ett nytt varumärke. Han var smart nog att först bygga en, svindyr, sportbil och sälja den till sina "kompisar". NEVS har inga kompisar i den kategorin.

Att "gänget" som driver NEVS, skulle klara samma prestation är högst osannolikt, Det finns många tecken på att Saab AB inte leasar varumärket SAAB till NEVS.

Det har, självklart, betydelse om man har erfarenhet från bilindustrin - erfarenhet ger kunskap.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.