Nästa artikel
Nevs nya förslag
Nyheter

Nevs nya förslag

Publicerad 23 februari 2015 (uppdaterad 23 februari 2015)
Enligt Nevs hindrar rekonstruktionen dem från att komma till skott med nytt ägande eller en ny affärsmodell.
Enligt biltillverkaren Nevs är den rekonstruktion som företaget är inne i ett hinder för att komma vidare. Med nya pengar föreslås nu en ackordsuppgörelses.
I korthet betyder förslaget om ackordsuppgörelsen att skulder på upp till 500 000 kronor ska betalas helt. De som överstiger den summan kommer att betalas till hälften av vad de uppgår till.
 
Pengarna att betala skulderna med kommer från Nevs huvudägare National Modern Energy Holding Limited (NMEH). Viljan hos NMEH att skjuta till mer medel kommer av att de finner att själva rekonstruktionen hindrar Nevs från att gå vidare med att exempelvis hitta en ny ägare eller ny affärsmodell.
 
Dem som Nevs är skyldiga pengar bjuds in till ett informationsmöte om ackordsförslaget på torsdag. Går en majoritet av fordringsägarna med på upplägget är det sedan upp till Vänersborgs tingsrätt att avgöra om Nevs borgenärer ska få rösta om ackordsförslaget ska antas eller ej.
 
Enligt P4 Väst uppgår Nevs skulder till närmare en halv miljard kronor.
 
Diskutera: Tror du att Nevs kommer bli kvitt skulderna?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-02-23 10:40
Raphael

Jag tror att leverantörerna till Nevs inte längre har något förtroende för bolaget.

#2 • Uppdaterat: 2015-02-23 10:43
JohanE_1

Saabs förbannelse verkar tyvärr leva vidare.

#3 • Uppdaterat: 2015-02-23 13:38
saabnisse

"Vad var det jag sa!" Ett av de värsta uttryck jag vet, men ändå skrev jag det.
Kai Johan Jiang får väl inte det bästa förtroendet idag.
Men vad ska fodringsägarna göra? De har ju inte så många alternativ.
Det de kan hoppas på är väl att tillverkningen kommer igång med ny seriös ägare med starkt kapital och med nya produkter.
Men många underleverantörer är nog brända och drar åt sig öronen.

#4 • Uppdaterat: 2015-02-23 12:04
Simon no1

Otroligt att man har fått hålla på så länge med denna soppa, borde väl vara dags att sluta drömma snart

#5 • Uppdaterat: 2015-02-23 15:15
Gunnar Lindberg

Fordringsägarna räknar på vad de kan få vid en konkurs. Om det blir mindre än vad som erbjuds vid ackordsuppgörelsen så tar de budet.

#6 • Uppdaterat: 2015-02-23 17:12
saabnisse

Konkurs är förmodligen det sämsta alternativet för underleverantörerna.
Det brukar ofta leda till fler konkurser!

#7 • Uppdaterat: 2015-02-23 17:33
Hackenbush

Ögat på en albino?
Saab är nog kört nu, att gång på gång tro att man skall få fart på bilbyggandet är orealistiskt.
Som det är nu är det nog bara entusiaster som vill/vågar köpa bilarna eftersom de fortfarande är gamla i konstruktionen och har ett uselt andrahandsvärde. Det blir aldrig volym i detta, det räcker inte att försöka rida på Saabs namn.
Lägg ner och låt detta skamfilade bilmärket få gå i graven. Synd?, javisst är det men som Gäsp skrev..........vitögat........

#8 • Uppdaterat: 2015-02-23 17:35
Havsfidran

Så om fodringsägarna inte går med på iden så blir det Konkurs? Men om rekonstruktionen fortsätter så får Nevs ändå inte några pengar. Och då blir resultatet samma? Konkurs? Har jag uppfattat de rätt?

#9 • Uppdaterat: 2015-02-23 20:14
Back3vagen

Som gammal Trollhättebo med pappa som "höjdare" på SAABs konstruktionsavdelning och själv med flera års sommararbete på "linan" - måste både jag och alla andra SAAB-nördar en gång för alla inse att "loppet är kört". Lägg ner!

#a • Uppdaterat: 2015-02-23 21:08
saabnisse

Som fordringsägare har man ju bara två alternativ, att acceptera ett ackord och förlora en massa pengar eller att nobba ackordet och tvinga fram en konkurs och förlora allt.
Mahindra är narurligtvis intresserade att komma över så mycket som möjligt så billigt som möjligt.
Vad är det då man kan få?
Ett företag med ett tvivelaktigt rykte med tillverkningsrätt till en gammal, om än bra, men svårsåld bilmodell.
En modern, ännu ej färdig plattform, Phoenix, som även den börjar bli till åren.
Tillgång till namnet Saab, där kan det bli stora problem, man måste övertyga Saab om att man är tillräckligt seriösa och det kan gå, man borde ha större möjligheter än Nevs hade.
Hur som helst är nog Nevs och Kai Johan körda.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.