Nästa artikel
Provkörning: Suzuki Vitara (2015)
Provkörning

Provkörning: Suzuki Vitara (2015)

Publicerad 7 maj 2015 (uppdaterad 7 maj 2015)
Har inte vi setts förut?
Nya Suzuki Vitara lockar med fyrhjulsdrift, fältmässig karaktär och vettigt pris. Vi provkör på norrlandsvägar och känner igen oss.
Knappt hinner dörren gå igen innan känslan av deja vu infinner sig; den här bilen är väldigt bekant. Vitara, som är den första nya Suzukin på två år, har nämligen en nära släkting som bygger på samma mekanik: SX4 S-Cross. Vitara är decimetern kortare och lite högre, karossen är ny, och aktiv farthållare med autobroms ett välkommet tekniktillskott. Annars är bilarna identiska och kostar på öret lika mycket.
 
Det dröjer inte länge innan ena framhjulet dunkar ned i en grop, glädjande nog är fjädringsvägen lång och den värsta smällen uteblir. Snart ökar farten och det står klart att chassit inte är det mest allsidiga. Bilen känns stadig när det svänger, men framfarten blir också skuttig i överkant. Styrningen svarar dock snabbt, vilket underlättar slalomkörning mellan potthålen.
 
På E14 susar det kring sidospeglarna medan vägbullret håller sig på anständig nivå, i alla fall med friktionsdäck. Mer tröttsamt är de stumma stolarna och den hopplöst orkeslösa bensinmotorn som verkligen hade behövt en turbo – det känns som att åka i motvind. Växellådan hade också behövt en sjätte växel för att sänka varvtalet i motorvägsfart.
 
Dieselmotorn från Fiat, även den på 1,6 liter och 120 hästar, är betydligt piggare och får dra 1 500 kilo på kroken, men påslaget på 30 000 kronor bränner till i plånboken och lägger lite sordin på ett annars lockande pris.
 
In på en skogsväg svänger vi av för att se om Vitara har något av det terrängkunnande som modellen tidigare var känd för. Normalt driver framhjulen men om elektroniken upptäcker hjulspinn kan halva drivkraften skickas till bakaxeln. Omfördelningen sker snabbt och med lite sats tuggar sig bilen upp för en snöbacke ( se filmklipp här). När vi provar att stanna mitt i branten blir klättringen däremot för tuff, vänster framhjul och höger bakhjul spinner och bilen står stilla. Låsbar mellandiff och lågväxel hade underlättat, men sådan utrustning blir allt mer sällsynt.
 
Den robusta framtoningen som kännetecknade syskonet SX4 S-Cross är dock intakt. Suzuki krånglar inte till det i onödan och prioriterar enkla och rejäla lösningar framför extra krusiduller. Det märks inte minst på interiören som är lite gammaldags men just rejäl. Utrymmena är hyfsade.
 
Till sist två frågetecken:
1. Än så länge har Euro NCAP inte krocktestat nya Vitara.
2. Varför i hela världen finns en knapp som stänger av autobromsen? Sådan potentiellt livräddande teknik ska givetvis alltid vara påslagen.
 
Diskutera: Vad tycker du om nya Suzuki Vitara?
FAKTA Suzuki Vitara Exclusive Allgrip 4x4

Pris, från kr: 189 900.

Modell: Femdörrars småsuv.

Säljstart: April.

Mått, cm: L 418/B 178/H 161.

Tjänstevikt, kg: 1 235.

Markfrigång, cm: 18,5.

Max dragvikt, kg: 1 200.

Motor: Fyrcylindrig bensin utan överladdning, volym 1 586 cm3, max effekt 120 hk vid 6 000 v/min, max vridmoment 156 Nm vid 4 400 v/min.

Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, femväxlad manuell låda (sexstegad automatlåda: +13 500 kr).

Prestanda: Toppfart 180 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 12 s.

Deklarerad förbrukning: 5,6 l/100 km.

CO2-utsläpp: 130 g/km.

Konkurrenter: Opel Mokka, Nissan Juke, Peugeot 2008, Renault Captur, Skoda Yeti, med flera.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2015-05-07 17:34
Pi

Ett par för mig avgörande skillnader mellan SX-4 och Vitara är att det sistnämnda går att få med autobroms och adaptiv farthållare. Undrar om Raphael har nått trollspö som gör att även 2008 kan få dessa funktioner ?
Jag har kört både SX-4 (i väldigt vintrigt före) och Vitara härom veckan och upplever väl spontant ingen jätteskillnad - frånsett autobroms och inte minst adaptiv farthållare. Tycker det är en helt OK bil i den klass den representerar. Lite mindre bagageutrymme i Vitaran men inte så det märks speciellt mycket. En Captur t ex upplever jag har klart sämre bagageutrymme även om liter-måtten är snarlika märkligt nog. Dock var manövreringen av färddatorn 80-talsmässig med ett par långa plastpinnar som satt utanför instrumenteringen och begränsade funktioner. Har man kört en modern VAG-bil med dess kompletta, lättmanövrerade och lättavlästa (under alla ljusförhållanden) färddator så var ju tyvärr denna inte nåt att yvas över. Men som sagt - f ö helt OK och i storleks/prisklassen även en OK ljudnivå. "Bruksig" är nog som sagt rätt beskrivning. Sen fattar inte heller jag varför Suzuki har både SX-4 och den snarlika men aningen mindre Vitaran i sitt sortiment.

#9 • Uppdaterat: 2015-05-07 20:16
erikivan72

Att lågväxel försvann med generationsskiftet tog liksom bort bilens existensberättigande.

#a • Uppdaterat: 2015-05-08 06:37
Pi

Om lågväxel är ett krav för 4-hjulsdrivna bilars existensberättigande så är det väldigt många bilar som inte borde finnas med den logiken.... Bara för att Suzuki valt att kalla modellen Vitara så är det ju inget måste att allt måste vara som tidigare. Även Suzuki vill väl försöka nå en större kundkrets än de få som behöver en bil med lågväxel och namnet är ju inarbetat och denna bilklass är ju uppenbarligen på uppåtgående så varför inte... Sen kan man ju fråga sig varför dom har 2 snarlika modeller i sitt sortiment... Kanske för att namnsättningen på S-Cross inte var den mest lyckade och man istället ville återgå sitt inarbetade namn Vitara vilket då krävde en ny bilmodell ?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.