Nästa artikel
Sista chansen på V70, XC70 och S80
Nyheter

Sista chansen på V70, XC70 och S80

Publicerad 6 mars 2015 (uppdaterad 6 mars 2015)
Volvo V70 Classic.
Volvo lanserar V70, XC70 och S80 som Classic, vilket innebär att modellerna är inne på sitt sista produktionsår.
Tre modeller från Volvo kommer att erbjudas som Classic under 2015: V70, XC70 och S80. Det här innebär i klartext att modellerna är inne på sitt sista produktionsår. Classic-versioner av utgående modeller är något som Volvo har arbetat med i 20 års tid. "Det är då de är som bäst" enligt tillverkaren. 

Volvo V70 och XC70 kommer att gå köpa i tre olika Classic-utföranden: Momentum, Sport och Summum. Den som vill ha en S80 får hålla tillgodo med Summum-paketet.

Fälgprogrammet för bilarna blir unikt och samtliga varianter kommer med elmanövrerad bagagelucka. 

Volvo V70 Classic Momentum kostar från 299 000 kronor, XC70 med samma efternamn säljs från 349 000 kronor. Den som vill lägga till Summum eller Sport får lägga till ytterligare 15 900 kronor. Volvo S80 Classic Summum kostar från 374 800 kronor.

Diskutera: Hur tror ni nästa generation V/XC70 och S80 kommer att vara?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2015-03-07 17:56
Havsfidran

Vilken Ful grill

#9 • Uppdaterat: 2015-03-08 12:58
saabnisse

Nej grillen är inte ful på de här modellerna, däremot är den ful på XC90 där man förvanskat det klassiska järnhandlarmärket.
Men visst är det dags att byta ut V70 till något vettigare och mer modernt.
Jag åker ju V70 en del och svär ofta över att den är bökig att komma i och ur, bagaget är inget att skryta om, men stolarna är tillsammans med gamla Saab fortfarande bland de bästa.
Och den nya dieselfyran tillsammans med den nya automaten är förmodligen en av marknadens bästa i sin klass.

#a • Uppdaterat: 2015-03-08 14:26
Roy J

Körde igår en Hyndai i20, senaste modellen. Ser väl skaplig ut och även småbilar känns ju numer inte som småbilar i framsätet. Baksätet var också användbart. Tydliga instrument. Tyst men klen motor. Och där slutar det positiva.
Knapparna till sätesvärmen var gömda halvt under panelen och ratten hade en märklig svänghjulskänsla och noll återkoppling. Antar att det är elservo. Och vilken bullerburk!

Kändes avsevärt bättre att hamna bakom ratten i den Volvo XC70 som jag kört emellanåt.
Lättkörd, kommunicerar bra, bekväm och framförallt tyst. Däremot undrar jag över hur alla journalister hyllat mätarna. Även om vi bortser från att Volvo (BMW och några till) envisas med att ha hastighetsmätare och varvräknare på fel sida, så kan jag inte för mitt liv begripa varför Volvo grötat till mätarna med ringar i olika grå nyanser.
Men den nya panelen ger förstås andra möjligheter till anpassning.

Det här gänget Volvo-bilar är vettiga köp.

Volvo har ju deklarerat att de nu ska finnas i premiumklassen (detta löjliga ord). Nya XC90 är en förbannat bra bil och troligen marknadens säkraste - och det inkluderar även omgivningen, trots att det inte är någon lättviktare.
VW var kanske först med att kliva bakåt några år i designen till ett slätare och lugnare formspråk. Volvo följer efter. Blir kanske lite menlöst, men det känns också skönt att slippa alla dessa konstiga veck på alla möjliga och omöjliga ledder (typ många Mercedes-modeller).

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.