Nästa artikel
Bilfrågan: Vågar jag köpa en begagnad gasbil?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vågar jag köpa en begagnad gasbil?

Publicerad 9 februari 2015 (uppdaterad 9 februari 2015)
Vi Bilägare har tidigare avslöjat problem med rostande gastankar på Passat.
En gasdriven Passat är billigare än en diesel, vågar jag köpa en? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag funderar på att byta bil och har fastnat för VW Passat 2011/2012 med automatlåda. Jag har ”tittat runt” en del och då upptäckte jag att om man jämför två så gott som identiska bilar, den ena med dieselmotor och den andra med gas/bensin, så är oftast den dieseldrivna bilen betydligt dyrare.

Varför är den gas/bensindrivna bilen så mycket billigare? Den är betydligt billigare i skatt dessutom. Är det dyrt att köra på gas? Drar den mycket bensin? Är det dyrare service- eller andra driftkostnader?

Vågar jag köpa en begagnad gasbil? Vad/var är haken?

Bengt Ericsson

Svar:
Enligt Volkswagens egna beräkningar blir det något dyrare att köra en gasbil – skillnaden till en dieselbil hamnar på lite mindre än 500 kr/år vid en årlig körsträcka på 2 000 mil och ett gaspris på 16,31 kr/kg. I oktober låg dock gaspriset betydligt högre, över 17 kr/kg.

Passaten drar 4,3 kg gas på tio mil. Någon bensinförbrukning anges inte.

Skatten för gas-Passaten är betydligt lägre än för en diesel, men servicen blir förmodligen dyrare, eftersom gasbilen ska servas var 1 500:e mil och dieseln var 3 000:e mil. En begagnad Passat som drivs med gas är dock billigare i inköp.
Den största risken med en äldre gasbil är att tankarna under bilen angrips av rost. Vi Bilägare har hittat svårt rostskadade gastankar på just VW Passat.

Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2015-02-09 18:27
lubbis

Praktisk erfarenhet efter 2 Gas-passater och 12 000 mil är 0,52 kg gas/mil. Dagspris idag för gas i Linköping är 17.19 dvs 8,93 kr milen. Till det går det åt 1 eller två tankar bensin per år vilket gör 0,70 kr/mil. Nu används ju en del av bensinen för motorvärmaren men ändå lite kostnad då bilen går ca 2 km efter varje tankning samt om det är riktigt kallt.

Till det kommer det en extra service varje år (oljebyte)

Min senaste VW diesel drog 0,48 l diesel per mil. 0,48*13,6= 6,52 kr/mil

Dvs 2,40 kr/mil * 2000 mil = 4 800 kr/år.

+ billigare skatt
+ reducerat förmånsvärde
+ersättning som för bensin (Förmånsbil)

- Extra service
- Problem med gasregulator (12 000kr för byte)
- Gastankar (visserligen ska de hålla 20 år men)

Kalkylen blir ju annan om man bor i Tyskland där gasen kostar runt 1,09 EUR/kg. Därför exporteras många gasbilar dit.

Som tjänste-/förmånsbil ja. Som privatbil nej.

#9 • Uppdaterat: 2015-02-09 19:06
PREVIA

Om man väljer bort DSG växellåda så får man även en lättare bil då DSG växellådor är riktigt tunga grejer.

#a • Uppdaterat: 2015-02-09 19:48
lubbis

Kanske ska tillägga att mina mil har körts med DSG 7-växlad som på pappret drar mindre bränsle än manuell 6-växlad låda.

Känner faktiskt ingen som har haft problem med DSG 7-växlad däremot vet jag att taxi har det (tillsammans med överhettade motor som gjort att toppen slagit sig) http://teknikensvarld.se/volkswagens-dsg-skador-drabbar-alla-119321/

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.