Nästa artikel
Provkörning: BMW X4 xDrive 30d
Provkörning

Provkörning: BMW X4 xDrive 30d

Publicerad 17 oktober 2014 (uppdaterad 17 oktober 2014)
Omfamna det okända lyder den amerikanska reklamkampanjen för slanka suven X4. Bilen må vara ny som modellbeteckning men design och teknik är ingen chansning.
BMW X4 med sin kupéliknande taklinje tycks vid första anblick vara en krympt version av storebror X6. Vid närmare granskning syns inte bara att bilen är ett par nummer mindre, designen har blivit vassare och kantigare jämfört med X6. Den skarpt avhuggna nosen på X4 har en ilsken uppsyn, unik för modellen, men huven är däremot samma som hos senaste X3, bilen som i övrigt utgör grunden för X4. Tyvärr är även spårkänsligheten från X3 nedärvd i denna bil.

De praktiska egenskaperna som talar för suven som bilmodell – bortsett den ökade framkomligheten – är passagerarutrymme, lastkapacitet och den goda sikt i trafiken som ofta kommer till följd av en högre konstruktion. I den här bilen får allt detta stryka på foten till förmån för kupédesignen.

I BMW X4 sitter man två centimeter lägre i framsätet jämfört med X3. Den smäckra taklinjen inkräktar även på sikten, men för en normallång förare känns kupéutrymmet snarare ombonat än trångt. Inte heller i baksätet skaver huvudet i taket, även om känslan är lite instängd. Ett annat problem är att de suvmässigt breda trösklarna i kombination med den lägre takhöjden försvårar insteget. BMW X4:s bagageutrymme är 50 liter mindre än hos X3. 500 liter (1 400 med baksätet fällt) räcker dock långt för de flesta som önskar en bil med attityd och intressant design.

Den aningen udda konstruktionen är ett experiment som redan lyckats. 250 000 sålda bilar av storebror X6 talar för att biltypen går hem.
Att bygga en liknande bil som X6 på X3:ans befintliga plattform innebär inga större ekonomiska risker för tillverkaren. Visst är det roligt att BMW tar konceptet med suvkupén vidare till  X3:ans mer rimliga storlek, men i botten är X4 främst en vinstmaximering på redan framtagen teknik.

Diskutera: Vad tycker du om BMW X4?
BMW X4 xDrive 30d

PRIS, FRÅN KR: 518 500.

MODELL: Femdörrars suvkupé.

SÄLJSTART: Nu.

MÅTT, CM: L 467/B 188/H 162.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 820.

MOTOR: Rak sexcylindrig turbodiesel, 2 993 cm3, common rail-direktinsprutning, 258 hk vid 4 000 v/min, 560 Nm mellan 1 500–3 000 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Åttaväxlad Steptronic automatlåda. Fyrhjulsdrift.

PRESTANDA: Toppfart 234 km/tim.

Acceleration 0–100 km/tim på 5,8 s.

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 5,9 l/100 km.

CO2-UTSLÄPP: 156 g/km.

KONKURRENTER: Porsche Macan, Range Rover Evoque.



Vad nytt?

Helt ny kaross från BMW.

För vem?

Den som gillar X6 men önskar något mer sansat.



Plus:

Effektiv dieselmotor, fina vägegenskaper.

Minus:

Dyr, instängt baksäte och trångt insteg.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2014-10-17 22:55
Havsfidran

Vad är problemet? Hackenbush kommenterade Biltypen och modellen. Han kommenterade ju inte BMW som modell. Sedan är det ju en standardfråga som Vi bilägare har "Vad tycker du om" och så modellen det handlar om. Den riktas ju till alla. Oavsett vad man kör eller vilken ekonomi man har. Det finns ingenting i den frågan som säger att man måste ge någon jättebra motivering. Tycker man inte om en Biltyp och känner för att skriva det. Ja då gör man det.

#9 • Uppdaterat: 2014-10-18 09:31
Hackenbush

Tjalle så det är inte tillåtet att uttala sig om man äger en Skoda? Vilka mer bilägare är enligt dig inte tillåtna att uttala sig om andra bilar?
Jag har ägt prestandabilar förr bla BMW. Du bör nog inte bestämma här vem som får uttala sig eller inte.
Jag gillar inte den yttre designen och jag gillar inte den instängda bakdelen på bilen.
Prestandan är säkert bra eftersom detta är BMW bra på. Jag gillade verkligen min BMW 540 jag hade en gång. En underbar V8 i den.
Precis Havsfidran som du skrivit bör man tänka innan man säger åt någon att "du får inte uttala dig här"
Att köra en Rapid 1,2 TSI runt nordslingan på Nurburgring på 9.17 är ju respektabelt tycker jag. Tyder ju inte på en slö bil precis

#a • Uppdaterat: 2014-10-18 09:31
Gäst (ej verifierad)

Kul att du gillar den Tjalle!

Men om man är frälst så är ju 3-serie Touring bättre på alla punkter utom att den är lägre. Alternativt X3 som kan göra allt som X4an kan och är dessutom rymligare. Finns inga argument för denna förutom om man är en av de som gillar designen..

Så du hade köpt den om den hade haft ett annat märke i grillen. Verkligen?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.