Nästa artikel
Morgan Plus 8 Speedster – tävlingsbil för gatan
Nyheter

Morgan Plus 8 Speedster – tävlingsbil för gatan

Publicerad 25 april 2014 (uppdaterad 25 april 2014)
Den anrika brittiska sportbilstillverkaren firar hundra år av tillverkning i samma verkstad med en sportig speedster.

Att en liten biltillverkare som Morgan lyckats hålla sig kvar på marknaden är snudd på unikt. 100 år av fordonstillverkning i fabriken på Pickersleigh Road i Malvern, Worcestershire, firas nu med en jubileumsversion av klassikern Plus 8, en modell som såg dagens ljus första gången 1968. Bilen har genomgått många olika stadier där den bland annat blivit bredare och bytt drivkälla från bland annat Rovers gamla stötstångs-V8:a till dagens modernare V8:a från BMW.

Vissa saker förblir dock som förr. Jubileumsbilen Morgan Plus Speedster tillverkas fortfarande på hantverksmässigt vis i verkstaden på Pickersleigh Road. Bilen är en rensad version av Plus 8, något av en tävlingsbil för gatan. V8:an på 4,8 liter från BMW ger 367 hästkrafter och via en sexstegad manuell- eller automatisk växellåda ska 0–100 avverkas på 4,2 sekunder, toppfarten är begränsad till 238 Km/t.

De mattsvarta plåtfälgarna och läderremmen över huven utstrålar klassik racing så det räcker och blir över. Bilarna ska kunna personifieras efter varje ägare med hjälp av en gedigen tillvalslista, specifik för jubileumsmodellerna. Bilarna tillverkas i begränsad upplaga och priset är saftiga 818 682 kronor plus moms.

Diskutera: Vad tycker du om Morgan Plus8 Speedster?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (5)
#6 • Uppdaterat: 2014-04-25 20:41
Roger Skagerström

Ser man till prestanda och vad en vanlig Morgan kostar så är det väl egentligen inte dyrare än andra sportvarianter. Såg att BMW har Z4'or för uppåt 6-700 000 kr, och då är ju Morgan'en bra mycket coolare för bara 100 000 till ;)

Men å andra sidan är det en träbil för 800 000 kr. Utvecklingskostnaden var väl typ ett par tågbiljetter till Tyskland för att prata ihop sig med nån motorsäljare på BMW. Resten borde vara avskrivet vid det här laget :P

#7 • Uppdaterat: 2014-04-25 20:59
saabnisse

Jovisst har du rätt Roger, men även om utvecklingskostnaderna kan tyckas vara betalda sedan decennier får man inte glömma att en Morgan är ett hantverk, varje bil är unik ingen är den föregående helt lik.
Alltså är en Morgan ett konstverk och bör betraktas som ett sådant och därför är det mest äkta konnässörer som förstår att uppskatta detta praktverk!

#8 • Uppdaterat: 2014-04-30 20:42
Raphael

Morgan är en dyr bil att tillverka, så jag förstår att den kostar. Det är inte särskilt moderna byggmetoder, och de kan inte göra så många heller. Så det är en exklusiv produktion där de behöver ta bra betalt för varje exemplar för att få det hela att gå runt. Morgan är inte precis världens rikaste biltillverkare, vill man vara rik handlar det om volym. Men de klarar sig skapligt och det får man väl vara glada över att någon går mot strömmen idag och gör lite annorlunda grejer.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.