Morgan lanserar i år en ny version av klassiska Plus 8, modellen som tillverkades mellan 1968 och 2004. Självklart är den trogen sitt sportbilsarv.
Formerna känns igen, så även den tvåsitsiga öppna karossen. Under huven återfinns en V8 från BMW som ger 368 hk eller 390 hk med ett sportavgassystem.
Bilen väger 1 100 kilo och sprinten från stillastående till 100 km/tim avverkas på bara 4,5 sekunder. Enligt Morgan är Plus 8 den lättaste personbilen med en V8-motor som uppfyller europeiska säkerhetskrav.
På bilsalongen i Genève i mars kommer Morgan också visa att man inte står med båda fötterna i dåtiden. Prototypen Plus-e, byggd utifrån Plus 8, är helt eldriven.
Diskutera: Vad tycker du om Morgan Plus 8?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det bästa köpet i "klassen" ;)
apropå köp, några prisuppgifter? :)
Perfekt vinterbil!
Dessa brukar vara dyra, men... ha ett otroligt andrahandsvärde.
Är även denna byggd på askstomme?
Nån som vet?
Helt fantastisk! Jag vill ha en! Alla andra bilar bleknar till en gäspning i jämförelse.
En äkta, brittisk sportbil!
Dragig och obekväm.
Men jäkligt charmig...
hultarn, den har ärvt aluminiumramen från Aeroplus, men aluminiumpanelerna är säkert spikad på askstomme fortfarande.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.