Nästa artikel
Provkörning: Peugeot 5008 (2014)
Provkörning

Provkörning: Peugeot 5008 (2014)

Publicerad 3 april 2014 (uppdaterad 8 maj 2014)
Halvvägs i livet har Peugeots sjusitsiga familjebil 5008 fått ett nytt ansikte. Den praktiska inredningen har inte behövt moderniseras.

I bilvärlden är fyra år en lång levnad och efter den tiden kan vissa modeller se lite bedagade ut. Det har hänt med Peugeots familjebuss. Men nu gör en moderniserad version entré med större grill och mer komplicerade strålkastare.

Samtidigt inför Peugeot en ny automatväxlad låda som inte är fullt så långsam som den gamla. Växellådan kombineras med en diesel på 115 hk, vars angivna förbrukning på 4,5 l/100 km räcker för att bilen ska hamna på rätt sida miljögränsen.

Turbodieseln behöver inte slita så hårt som man skulle kunna tro. Den rår bra, trots att bilen väger nästan 1 700 kilo och får lastas med över ett halvt ton. Vi har inte kört den fullastad, men med ett par passagerare och lite bagage hänger den  med i trafiken.

Fast man ska helst inte ha bråttom i 5008. Den behöver nästan 13 sekunder på sig till 100 km/tim och den nya växellådan ETG6 är programmerad för ekonomi. Innan bilen nått 50 km/tim har den växlat två gånger. Vid växelbytena stannar bilen upp ett ögonblick, vilket är ganska enerverande. Omkörningar måste ske med god mariginal, för lådan växlar även ned långsamt och motorn svarar tveksamt på gasen.

Körning i köer är bekvämt med automatväxel, men inte ryckfritt. Bilen hoppar till både när föraren släpper och trycker ned gasen och ökar kön sen farten lite kommer nästa ryck när lådan växlar. Det finns emellertid ett manuellt växelprogram och när man använder spaken känns växelbytena mindre långsamma.

1,6-litersmotorn stannar när bilen gör det, men klarade ändå inte angiven förbrukning. Den syndade dock bara med tio procent och drog en halvliter. Det är godkänt. Bilen hade bara gått någon mil när provkörningen började.

Inredningen har inte ingått i moderniseringen. 5008 är praktiskt möblerad. Baksätet består av tre stolar som kan skjutas i längsled var för sig. Om stolarna viks ihop bildar de ett plant lastgolv som rymmer över två kubikmeter prylar.

Den som betalar 7 900 kr extra får även två små uppfällbara säten längst bak. De ska passa passagerare upp till 160 cm men de som är kortare sitter bekvämare.

Plåttaket kan bytas ut mot en stor glasruta och den som tänker köra med passagerare bör göra det. I den mest utrustade versionen är det standard. Annars kostar det 7 900 kr.

Toppversionen med 115 hk diesel och automatväxling kallas Allure. Den som väljer 5008 med 120 hästars bensinmotor kan köpa den 75 000 kr billigare, för 199 900 kr.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 5008?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Peugeot 5008 1,6 e-HDi ETG6

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Peugeot 5008

PRIS, FRÅN KR: 274 900.

MODELL: Familjebuss med upp till sju säten.

SÄLJSTART: Nu.

MÅTT, CM: L 453/B 184/H 165.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 670.

MOTOR: Fyrcylindrig turbodiesel. Volym 1 560 cm3. Max effekt 115 hk vid 3 600 v/min. Vridmoment 270 Nm vid 1 750 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, sexstegad, automatväxlad låda.

PRESTANDA: Toppfart 183 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 12,9 s.

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 4,5 l/100 km.

CO2-UTSLÄPP: 117 g/km.

KONKURRENTER: Citroën Grand C4 Picasso, Renault Grand Scénic, Volkswagen Touran.

VAD NYTT?
Designen i fronten och lite mer extra utrustning.

FÖR VEM? Familjer som behöver många säten. 

PLUS: Smart interiör, läs förbrukning, bekväma stolar, glastaket.

MINUS: Långsam växling, smårycker.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2014-04-03 20:08
Peugo

Den automatiserade manuella lådan fungerade helt klart godkännt i Citroens nya C4 Grand Picasso med 1.6 dieseln. Körde ca. 3 timmar och glömde till slut helt vilken låda bilen hade. Såklart om man väljer en sportig bil så kanske inte den skulle passa värst bra, men en manuell är ju måste för sporttiga bilar, känns inte bra annars. Familjefraktare är det ju frågan om i detta fall och pröva gärna att sitta bredvid när nån annan kör, du märker att det går tämligen mjukt mellan växlingarna men kör man så behöver hjärnan tid för att "omprogrammeras" till det nya beteendet. Bra eller dåligt? Det är upp till var och en.

#9 • Uppdaterat: 2014-04-03 20:58
Oomkullrunkelig

Man kan fråga sig varför de monterar en stor jävla växelspak fortfarande - på en automatväxlad bil!

#a • Uppdaterat: 2014-04-03 22:02
Raphael

Nu är DQ200 en dubbelkopplingslåda, medan EGT/MCP-lådan är en enkelkopplingslåda, så de är inte helt jämförbara. PSA kommer med en dubbelkopplingslåda, men den är inte färdig än. Troligen kommer den först nästa år. EGT/MCP fungerar bra när man lärt sig den och PSA:s dieslar är snåla - särskilt när de har blivit inkörda.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.