Nästa artikel
Nya Renault Twingo – bilder och fakta
Nyheter+14 bilder

Nya Renault Twingo – bilder och fakta

Publicerad 14 februari 2014 (uppdaterad 17 februari 2014)
Det mesta är bakvänt med nya upplagan av minibilen Renault Twingo – motorn sitter bak och drivningen sker på bakhjulen!

Renault har vänt den moderna småbilskonstruktionen bak och fram. Tredje generationen av Twingo får något så ovanligt som svansmotor och bakhjulsdrift.

Förklaringen är att modellen utvecklats i samarbete med tyska Daimler och att den är byggd på samma plattform som nästa Smart, men enligt Renault innebär också upplägget att bilen får snävare vändradie och större utrymmen i kupén.

Motorn är nyutvecklad, trecylindrig och placerad mellan bakhjulen, det vill säga under lastgolvet. Hur den lösningen påverkar lastvolymen återstår att se.

En annan skillnad jämfört med gamla Twingo, som bara fanns med tre dörrar, är att nya får en femdörrarskaross som har bakdörrarnas handtag gömda i dörrstolparna.

Bilen premiärvisas på Genèvesalongen i mars. Försäljningen startar i sommar.

Diskutera: Vad tycker du om nya Renault Twingo?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2014-02-14 17:19
saabnisse

Rålle G, du kan fråga mig! De vägegenskaperna ska man vara glad över att slippa på en modern bil. Det är inte många svansmotobilar som fått bra vägegenskaper, 911 är ju ett exempel, men även den kräver en hel del av sin förare.
Man kan nog räkna med att den här Renaulten dock får bättre vägegenskaper än föregångarna, dels får den knappast dåligt upphängda pendelaxlar, dels kommer nog en sån här liten fjuttmotor knappast att väga så mycket att det stör nämnvärt.
Den kan nog bli kul att köra - korta körningar!

#9 • Uppdaterat: 2014-02-14 17:19
Gäst (ej verifierad)

Exakt!

Fina vägegenskaper. För sin tid alltså...

Fråga nån som ägt en! Det har jag gjort.

#a • Uppdaterat: 2014-02-14 17:26
Krister_L (ej verifierad)

Min första bil var en Dauphine Gordini, ingen riktig racer, men kul på vintern. Sen hade jag ett antal R8:or, någon som jag trimmade lite, hade mycket skoj med dem. Men fina vägegenskaper ..... ja, det tål nog att diskuteras.

// Krister