Nästa artikel
Nya Renault Twingo – bilder och fakta
Nyheter+14 bilder

Nya Renault Twingo – bilder och fakta

Publicerad 14 februari 2014 (uppdaterad 17 februari 2014)
Det mesta är bakvänt med nya upplagan av minibilen Renault Twingo – motorn sitter bak och drivningen sker på bakhjulen!

Renault har vänt den moderna småbilskonstruktionen bak och fram. Tredje generationen av Twingo får något så ovanligt som svansmotor och bakhjulsdrift.

Förklaringen är att modellen utvecklats i samarbete med tyska Daimler och att den är byggd på samma plattform som nästa Smart, men enligt Renault innebär också upplägget att bilen får snävare vändradie och större utrymmen i kupén.

Motorn är nyutvecklad, trecylindrig och placerad mellan bakhjulen, det vill säga under lastgolvet. Hur den lösningen påverkar lastvolymen återstår att se.

En annan skillnad jämfört med gamla Twingo, som bara fanns med tre dörrar, är att nya får en femdörrarskaross som har bakdörrarnas handtag gömda i dörrstolparna.

Bilen premiärvisas på Genèvesalongen i mars. Försäljningen startar i sommar.

Diskutera: Vad tycker du om nya Renault Twingo?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-02-14 12:21
Raphael

Det är trevligt att Renault återhämtar sitt förflutna, vi minns väl alla de olika Gordini-modellerna med motorn bak? :) Och har en fräsch design utan att vara retro.

#2 • Uppdaterat: 2014-02-14 13:50
Henrik_gbg

Shogun, precis min tanke. 500 ripp off .

#3 • Uppdaterat: 2014-02-14 14:02
Swemba

Visst är den lik Fiat 500, men å andra sidan är nog designmöjligeterna ganska begränsade med det lilla ytterformatet.
Kul med motorn bak och bakhjulsdrift, hur som helst.

#4 • Uppdaterat: 2014-02-14 15:05
Luke

Nu är det väl bara att invänta näste retropapaket från Wolsburg, Helst då med luftkyld boxer förstås.

#5 • Uppdaterat: 2014-02-14 15:52
Gäst (ej verifierad)

Renault har ju kört med svansmotor och bakhjulsdrift förr vilket resulterade i otroligt fina och roliga vägegenskaper i R8 och R10.

Så Twingon har mycket att leva upp till.

#6 • Uppdaterat: 2014-02-14 16:27
saabnisse

"otroligt fina och roliga vägegenskaper i R8 och R10."!
Jo morsning, det är nog åtskilliga som fått försöka svälja tillbaka hjärtat efter att ha utnyttjat dessa.
Påminner en hel del om CV4, men den här slipper nog den fladdriga bakaxelupphängningen eftersom den utvecklas med hjälp av Daimler och det är ju helt andra krav nu för tiden.

#7 • Uppdaterat: 2014-02-14 16:38
Tranny 69

Härligt med något annorlunda, verkar ju hur lyckat som helst

#8 • Uppdaterat: 2014-02-14 17:19
saabnisse

Rålle G, du kan fråga mig! De vägegenskaperna ska man vara glad över att slippa på en modern bil. Det är inte många svansmotobilar som fått bra vägegenskaper, 911 är ju ett exempel, men även den kräver en hel del av sin förare.
Man kan nog räkna med att den här Renaulten dock får bättre vägegenskaper än föregångarna, dels får den knappast dåligt upphängda pendelaxlar, dels kommer nog en sån här liten fjuttmotor knappast att väga så mycket att det stör nämnvärt.
Den kan nog bli kul att köra - korta körningar!

#9 • Uppdaterat: 2014-02-14 17:19
Gäst (ej verifierad)

Exakt!

Fina vägegenskaper. För sin tid alltså...

Fråga nån som ägt en! Det har jag gjort.

#a • Uppdaterat: 2014-02-14 17:26
Krister_L (ej verifierad)

Min första bil var en Dauphine Gordini, ingen riktig racer, men kul på vintern. Sen hade jag ett antal R8:or, någon som jag trimmade lite, hade mycket skoj med dem. Men fina vägegenskaper ..... ja, det tål nog att diskuteras.

// Krister

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.