Nästa artikel
Peugeot överväger extra rostskydd
Reportage

Peugeot överväger extra rostskydd

Publicerad 23 december 2013 (uppdaterad 23 december 2013)
Peugeot 308 tippas bli en storsäljare och vid Vi Bilägares rostskyddsgenomgång nyligen fanns två representanter från importören K W Bruun med, servicemarknadschef Jimmy Mikkelsen och informationschef Maria Lantz.

Maria Lantz bekräftar att diskussioner förs om kompletterande rostskyddsbehandling av 308, men att man måste se över kostnader och sprutscheman samt få ett godkännande från fabriken innan ett beslut kan tas.

Peugeots bilar har genom åren varit snålt vaxbehandlade. Istället har Peugeot förlitat sig till förhållandevis tjockt galvskikt (förzinkning), elektrodopplack, baslack och klarlack som skydd mot rost.

– Det är kombinationen med vax här på våra breddgrader som gör att ett rostskydd kan bli riktigt bra, säger Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström.

Gardering saknas
Nya Peugeot 308 med ny plattform, aluminium i huv och framskärmar och plast i baklucka och bagagerumsgolv (se testet i detta nummer), har alla förutsättningar att på lång sikt stå emot rostangrepp, men fortfarande saknas gardering med behandling i hålrummen.

Extrabehandling kostar förstås, uppskattningsvis närmare tio miljoner kronor för en volym på 3 500 bilar, beroende på var eventuell behandling kan tänkas ske.

Diskutera: Hur ser du på att Peugeot överväger extra rostskyddsbehandling på 308?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-12-23 21:31
jete

I länder med salt på vägarna kan inte rostskyddet bli FÖR bra! Och behandlar man med oljebaserat så är en omgång med lacknafta-besprutning varje år att rekommendera för att hålla massan mjuk. Blir den hård så kan den spricka vid stenskott undertill och då får rosten fritt spelrum i skadan. Naturligtvis behöver alla balkar och hålrum sprutas. Helst skall inga balkar finnas synliga under bilens botten (Megan), allt skall vara slätt. Bränsletanken bör vara av plast (Volvo 740), HDpolyeten är bra till tank. En obehandlad plåttank för diesel rostar inuti också. Bör vara fosfaterad t ex.

#9 • Uppdaterat: 2013-12-24 11:47
poorust

Borde vara i lag förbjudet att köpa något annat än europeisk bil. Man sviker både Sverige och EU..helt i onödan. Sämre grejer..speciellt i från Asien.

#a • Uppdaterat: 2013-12-25 17:09
Raphael

När Vi Bilägare testade Peugeot 308 så fick rostskyddet beröm, så det är ju inte som så att rostskyddet - enligt Vi Bilägare själva - absolut behöver en komplettering. Det är redan bra även utan komplettering.

När det gäller att nya 308:an skulle bli en flopp - varken 307 eller den tidigare 308:an har floppat i Sverige, tvärtom så har de sålt bra och har tillhört de mest sålda i sitt segment. Tidigare 308:an har tappat en del de två sista åren på grund av att det har kommit nya konkurrenter. Men nu har Peugeot återigen en vinnare, men då svenskar föredrar kombiversioner så blir det först med kombin - 308 SW - som försäljningen kommer att lyfta ordentligt. Kombin kommer till våren.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.