Nästa artikel
Provkörning: Dacia Logan MCV (2014)
Provkörning

Provkörning: Dacia Logan MCV (2014)

Publicerad 13 mars 2014 (uppdaterad 8 maj 2014)
En rymlig småbilskombi med modern motor till lågpris låter spännande. Men med lite utrustning stiger priset och säkerheten brister. Vi har provkört Dacia Logan MCV.

I princip är Dacia Logan MCV en Sandero med rejält bagageutrymme. Enlig reklamen kan man bli ägare av en ny Logan för 87 900 kronor vilket är vansinnigt billigt men då rör det sig också om en synnerligen enkelt utrustad bil. Vårt testexemplar betingar ett helt annat pris och då blir läget ett annat.

Men låt oss ändå börja med det positiva. Bakluckan öppnar högt och lastutrymmet är välgörande fyrkantigt och lättlastat. Logan MCV rymmer goda 573 liter
bagage med baksätet på plats och över 1,5 kubikmeter last om man fäller fram ryggstödet.

Testbilens trecylindriga lilla turbomotor från Renault går tyst och smidigt. Den kräver lite varv för att vakna till men får den bara det, går färden tillräckligt snabbt och rimligt snålt.

Tidigare rostskyddstester visar också att Dacia bryr sig om att se till att bilarna inte rostar bort i förtid. Vi har ingen anledning att tro att modellen Logan skulle vara sämre än den tidigare testade Sanderon.

Tyvärr har vi heller ingen anledning att tro att Logan skulle vara bättre när det gäller säkerhet än sitt syskon. Sandero har krocktestats av Euro NCAP och fick där bara fyra stjärnor i betyg och i likhet med många andra småbilar finns heller inga aktiva säkerhetssystem att få ens som tillval.

För den som tilltalas av Dacia är det viktigare än någonsin att se till att få sig en rejäl provtur. Vi kör den exklusivaste varianten Lauréate, som har ställbar ratt och höj/sänkbar förarstol som standard.

Trots det är det snudd på omöjligt för testlaget att hitta en vettig körställning. Ratten borde ha varit ställbar i djupled för att även längre förare skulle kunna sitta bra. När föraren sitter bra med benen är det svårt att nå ratten! Argast var vår längsta förare som med sina 190 cm fick krampkänning i benen redan efter några kilometer.

Inredningen blandar ömsom vin med vatten. Navigations/media-anläggningen är lättanvänd och känns väl värd sina 4 300 kr. Däremot är ljudet ur högtalarna sällsynt dåligt.

På sidan av förarstolen sitter ett armstöd (extra tillval à 1 500 kr) som verkar felkonstruerat. Nedfällt sitter det i vägen när man ska ta på och av säkerhetsbältet eller försöka nå handbromsspaken. I uppfällt läge blir det en vass kant som skär in i sidan på föraren. Värmereglagen är högt placerade men svåra att läsa av om man inte slår på ljuset så instrumentbelysningen tänds.

Och så var det då det där med priset. När vi adderat ihop utrustningen slutar notan för "vår" bil på 124 900 kronor, väl i nivå med flera av konkurrenterna. Visserligen då med sämre utrustning och mindre bagageutrymme men med högre komfort och modernare bilkänsla.

Diskutera: Vad tycker du om Dacia Logan MCV?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Dacia Logan MCV 0,9 TCe Lauréate

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Dacia Logan MCV 0,9 TCe Lauréate

PRIS, FRÅN KR: 108 900.

MODELL: 5-sits, 5-d kombi.

SÄLJSTART: Nu.

MÅTT, CM: L 449/B 173/H 152.

TJÄNSTEVIKT, KG: Från 1 113.

MOTOR: Trecylindrig tvärställd bensinmotor med turbo, kamkedja. Cylindervolym 898 cm3. Max effekt 90 hk vid 5 250 v/ min. Max vridmoment 135 Nm vid 2 500 v/ min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, femväxlad manuell låda. ESP standard.

PRESTANDA: Toppfart 175 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 11,1 s.

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 5,0 l/100 km.

CO2-UTSLÄPP: 116 g/km.

KONKURRENTER: Skoda Fabia Combi, Renault Clio Sport Tourer, Seat Ibiza ST.

VAD NYTT? Kombiversion av småbilen Sandero.

FÖR VEM? Den som till varje pris vill ha en ny bil för lite pengar.   

PLUS: Rymlig. Fin motor, lättskött infotainment.

MINUS: Dålig körställning, låg säkerhet.

Så funkar bilvärmaren

Bilvärmare finns i flera olika varianter och kombinationer.

• Motorvärmare värmer upp motorn till lämplig temperatur och kan ibland även värma upp passagerarutrymmet. Går ofta att reglera via timer i exempelvis mobiltelefonen.

• Tillsatsvärmare är identisk med motorvärmare, men kan inte förinställas och går därmed bara igång när motorn startas. Tillsatsvärmaren sätts ofta igång automatiskt vid kallstart. Den går inte alltid att reglera manuellt, utan stängs av när kylvattentemperaturen når normalläge.

• Kupévärmare värmer endast upp passagerarutrymmet.

• Parkeringsvärmare förkommer också för bilvärmare som innan bilens start värmer motor och/eller kupé. Går ofta att reglera via timer i exempelvis mobiltelefonen.

• Om bilen körs innan värmaren förvärmt motorn till optimal temperatur fortsätter värmaren jobba parallellt med bilens motor tills den är varm.

• Eldrivna värmare använder elektricitet från bilens batteri eller från ett externt eluttag.

• De bränsledrivna varianterna drivs på bilens egna drivmedel och är inte bundna till en fysisk laddplats.

• Den bränsledrivna värmaren är monterad utanför kupén, skild från motorn. Den utgörs av en liten brännkammare där bilens ordinarie bränsle, diesel eller bensin, används för att värma upp bilens kylarvätska innan start.

• Förutom bränsle drar värmaren även relativt mycket elektricitet för pumpar och fläktar, vilket tas från bilens startbatteri.

Källa: Naturskyddsföreningen

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2014-03-14 08:04
Mistro

Tack "Dacia",..det är nog en fullt realistisk siffra som säkert stämmer bra överens i verkligheten hos de flesta dieselbilarna i klassen.
Gillar känslan med nytt men retar mig på verkstädernas ocker och skrämseltaktik för vem vågar att riskera att tappa garantierna på en dyr bil?
Vore kul att köpt en Dacia och bara kört några år utan större omsorg för att sen se resultatet. :)

#9 • Uppdaterat: 2014-03-14 11:15
Kandidat

Lite fånigt att ständigt vara så negativa till "bara" fyra stjärnor i EuroNCAP även i segment där fyra stjärnor är det vanliga.... och ingen av stjärnorna är ju överkryssad eller hur?

När det gäller säkerhetssystemen: Jag har kört bil i över 10 år, haft körkort i nio (övningskörde länge). Ett par tre gånger under den tiden skulle ESP ha varit bra (har nästan inte kört bilar med ESP). I övrigt kanske ett tips kan vara att koncentrera sig på att köra bil när man sitter bakom ratten så är inte det något stort problem. Och anpassa hastighet e.tc. till väglaget.

#a • Uppdaterat: 2014-03-14 12:49
Irvor

Vad tycker du om Dacia Logan MCV...?
För endast 124.900 kr enl artikeln ovan så spar man många sköna tusenlappar jämfört med Focus, Ceed, i30, Golf, Astra osv.
Då kan man stå ut med att den inte är bäst, men kanske tillräckligt bra ?!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.