Nästa artikel
Bilfrågan: Tillräcklig kraft i motorn?
Bilfrågan

Bilfrågan: Tillräcklig kraft i motorn?

Publicerad 14 november 2013 (uppdaterad 15 november 2013)
"Är intresserad av Skoda Yeti med tvålitersdiesel på 110 hk. Kommer motorn framstå som trött?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Klicka här för att skicka in en fråga.

FRÅGA:
Jag är intresserad av en Skoda Yeti som har en tvålitersdiesel på 110 hk. Vad är det för motor, sugmotor eller? Kommer den att framstå som olidligt trött? Vilka nyare motorer från VAG ska man undvika, det är tydligen några som har typfel.

Hälsning Alf

SVAR:
Dieselmotorn på två liter och 110 hk är en turbodiesel med ett maximalt vridmoment på 280 Nm. Med högre turbotryck finns motorn också med effektuttag på såväl 140 som 170 hk. Enligt vår uppfattning är motorn på 110 hk fullt tillräcklig och känns inte på något sätt kraftlös.

Volkswagen hade i början problem med bensinmotorn på 1,4 liter där man använde såväl avgasturbo samt mekaniskt driven kompressor. Kedjesträckaren till kamkedjan gav för lågt tryck när motorn var varm och kamkedjan kunde kugga över. Detta ska nu vara löst och vi har inga indikationer på att dessa motorer har problem med driftsäkerheten.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (6)
#7 • Uppdaterat: 2013-11-14 22:42
Raphael

Diesel är bra!

#8 • Uppdaterat: 2013-11-15 17:02
Peter E

Bensin är bättre! :)

#9 • Uppdaterat: 2020-10-02 10:02
Ingemar Bohman

Ja om du vill byta kamaxel kedjor + div. andra delar.
Så välj ett annat bilmärke!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.