Nästa artikel
Hyundai i10 – rapport från provkörningen
Direktrapport

Hyundai i10 – rapport från provkörningen

Publicerad 16 oktober 2013 (uppdaterad 17 oktober 2013)
Nya Hyundai i10 har lyft sig på nästan alla punkter, men en sak förvånar Vi Bilägares testförare. Läs rapporten från provkörningen.

Vi Bilägares Tommy Wahlström har provkört andra generationen av den sydkoreanska minstingen, som är byggd på en ny teknisk plattform. Jämfört med föregångaren är bilen åtta centimeter längre, 6,5 centimeter bredare och fem centimeter lägre.

Vad är första intrycket?
- Jodå det här är ett fall framåt. Jämfört med dagens modell har Hyundai lyft sig på nästan alla punkter. Framförallt när det gäller utrymmet. Fyra vuxna får faktiskt riktigt bra plats, säger Tommy Wahlström.

Några nackdelar?
- Ja, man har ju utsett Volkswagen Up som främsta konkurrent och mot den bakgrunden är jag förvånad över att man inte passade på att stoppa in en autobroms. Kökrocksbromsen har ju blivit lite av Up:s signum. Men koreanerna verkar ligga lite efter när det gäller aktiv säkerhetsteknik.

Är i10 något att satsa på då för den som är på jakt efter en ny minibil?
- Hyundais garantier är ju bra och priset hamnar förmodligen på en rimlig nivå. Det jag skulle säga blir avgörande är faktiskt din kroppsbyggnad! Det verkar nämligen som om Hyundai glömt att låta en viktig kundgrupp provköra bilen innan man startade produktionen!

Läs hela provkörningen av nya Hyundai i10 i Vi Bilägare nummer 15/2013, som utkommer den 6 november. Prenumeranter får tidningen först av alla och dessutom till ett lägre pris. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.

Diskutera: Vad tycker du om nya Hyundai i10?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-10-16 18:12
mcregor (ej verifierad)

Såg att autobromsen kostar 2000 kr som tillval till Ford B-Max så den verkliga merkostnaden är nog väsentligt lägre. M a o är det nog mest en viljefråga när det gäller denna säkerhetsdetalj även på småbilar.
Sen behöver man ju inte studera nyhetsflödet speciellt länge innan man finner att påkörningsolyckor är synnerligen vanliga - inte minst i bilköer. Så det måste finnas oerhört mycket att hämta med autobroms - skulle inte bli förvånad om denna säkerhetsutrustning har ännu större påverkan för skadeföljderna än ABS-bromsen och antisladd-systemen. Den dag nån missar en inbromsning bakom min bil hoppas jag verkligen att bilen har autobroms...
Ursäkta att vi glidit lite utanför ämnet men eftersom även ViB saknade autobroms på denna nya bil så är vi ju i alla fall inte helt off topic.

#9 • Uppdaterat: 2013-10-16 18:12
Raphael

SMS:a när man kör bil? Jag säger - det finns en värld utanför SMS, exempelvis utanför bilen. Den är rätt spännande. Den blir väldigt spännande när man kör utan att hålla i ratten och istället hålla i en SMS-enhet...

#a • Uppdaterat: 2013-10-16 19:07
mcregor (ej verifierad)

Raphael - om den som ligger bakom mig missar inbromsningen p g a SMS:ande eller andra orsaker har liksom ingen betydelse i det läget - för mig är det viktigaste att bilen hinner stanna innan den träffar min bil.
Alla kan vi vara ouppmärksamma för ett ögonblick. T ex kanske bilen framför börjar köra ut i en rondell, då kollar du säkert vänster i rondellen för att se om det är OK även för dig men då du gör det och har börjat rulla så smått så tvärbromsar bilen framför av nån märklig orsak....DÅ är det bra om din bil har autobroms.... Tycker argumenten för att nya bilar inte skulle behöva autobroms är rätt genomskinliga...eller larviga om man vill vara lite hårdare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.