Nästa artikel
Ferrarimotorer ska sätta fart på Alfa
Nyheter

Ferrarimotorer ska sätta fart på Alfa

Publicerad 31 januari 2013 (uppdaterad 4 februari 2013)
Alfa Romeo vill tredubbla sin totala försäljning. Nio nya modeller ska lanseras fram till 2016 och motorer ska tas från Ferrari.

I USA, där italienska Alfa Romeo inte längre säljs över huvud taget, planerar tillverkaren att göra en comeback. I samband med detta vill man uppdatera modellutbudet och planerar att lansera nio nya modeller mellan 2013 och 2016.

Dessutom ska försäljningen tredubblas under samma period, från 100 000 sålda bilar i världen under förra året till 300 000 bilar 2016.

Men även under huven måste en förändring ske, anser Fiatkoncernens chef Sergio Marchionne. Vid ett möte under onsdagen förklarade han att ”Ferrari kommer att få en mer aktiv roll i utvecklingen av motorer för Alfa, liknande det som Ferrari redan gjort när det gäller Maserati.”

Alfa Romeo, Ferrari och Maserati är alla märken ägda av Fiatkoncernen och Ferrari, som tidigare har byggt motorer till Maseratis bilar, ska nu alltså få utföra samma uppgift åt ännu ett koncernsyskon. Marchionne tillade också att det är viktigt att Alfa Romeo får motorer som är "värda att bära varumärket".

Exakt när Ferrari ska börja utveckla motorer åt Alfa Romeo är oklart. Just för tillfället jobbar Alfa Romero med att ta fram tre nya bilmodeller. Det handlar dels om en medelstor sedan som får namnet Giulia, vilken också kommer i en kombiversion, samt en tvåsitsig bakhjulsdriven sportbil som kommer att vara starkt besläktad med nästa generation Mazda MX-5.

Mittmotorsportbilen Alfa Romeo 4C, som visades upp på Genèvesalongen 2011 som koncept, kommer dessutom att börja säljas i slutet av året. Den får en turboladdad 1,7-litersmotor på runt 300 hk.

Diskutera: Vad tycker du om Alfa Romeos planer?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2013-02-01 10:40
Raphael

Auto Motor & Sport har undersökt Alfa 159 som begagnatbil, och den visade sig hålla ihop bättre än tyska premiummärken. Ägarnas omdöme om kvaliteten var betydligt högre än de förväntat, vilket säger en hel del om förväntningarna... Så Alfa har hög kvalitet idag, det är rejäla grejer. Apropå Alfa 156 som nämns i tråden, den vann ett vintertest för många år sedan - den hade bäst värme och ventilation och varmast elstolar. Men jag tror det inte spelar någon roll hur mycket positivt det än skrivs om Alfa, många har ändå uppfattningen att Alfa = dålig kvalitet och ingen värme på vintern. Intressant det finns så många experter om Alfa med tanke på att det säljs så få i vårt land, jag menar - det är betydligt fler som uttalar sig om hur dålig Alfa är än som har kört någon och än mindre ägt någon... Alfa ligger på nivåer av 20 - 30 stycken i månaden i Sverige, jämför det med Volvo som säljer flera tusen bilar per månad. Alfa gör väldigt bra bilar och de är väl värda sitt pris för de håller hög kvalitet.

#9 • Uppdaterat: 2013-02-01 10:53
jalfa

Alfa Romeo - härliga bilar. Jag var alfisti tidigare med ett antal olika alfor (75, 164) men hemska problem med reparationer. Till slut blev det inte charmigt med oljeläckage och kamremsbyte varje år. Det första man gjorde på morgonen var att titta under bilen om det hade läckt någon olja....inte kul. Dessutom har (hade?) deras verkstäder och återförsäljare inget vidare gott rykte (understatement - det var snudd på katastrof) då, jag vet inte hur det är idag.

Förmodligen har de ryckt upp sig kvalitetsmässigt både bilar och organisation? Jag kommer alltid att vara en potentiell alfaägare men de har en del kvar att bevisa först.

#a • Uppdaterat: 2013-02-01 10:58
lillstefan (ej verifierad)

jalfa: Kamremsbyte varje år är ju lite överdrivet, 3 år eller 6000 mil var det. Annars håller jag med Rapheal, folk har massa fördomar dom inte vill bli av med. Och som sagt, jag hade inte bekymmer med min 155:a, höll tätt gjorde den också.

Att märket blev så litet i Sverige senaste åren tror jag beror på att de till att börja med överprisatte 159:an, med 2,2-litersmotorn kostade den mer än BMW 325 trots ganska mager utrustning. Senare blev de mer välutrustade (Alfa alltså), men skadan var nog redan skedd.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.