Nästa artikel
Stopp för Saabs rekonstruktion
Nyheter

Stopp för Saabs rekonstruktion

Publicerad 7 december 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Saabs rekonstruktör kräver att rekonstruktionen av bolaget avbryts. En ansökan om att stoppa processen har lämnats till tingsrätten.

Rekonstruktören Guy Lofalk begär att rekonstruktionen av Saab Automobile stoppas, enligt ett pressmeddelande från Saabs ägarbolag Swedish Automobile.

Om rekonstruktionen avbryts är Saab inte längre skyddat från konkurs och utmätningar från kronofogden. Bolaget har nu fem dagar på sig att yttra sig till Vänersborgs tingsrätt.

”Ledningen för Saab Automobile kommer att överväga framtida steg och fortsätta diskussionerna med Youngman om den finansiering som är nödvändig för att betala löner och fortsätta rekonstruktionen”, skriver Swedish Automobile.

Det här är andra gången Guy Lofalk ansöker om att avbryta rekonstruktionen. Ansökan som lämnades den 20 oktober drogs tillbaka efter en vecka sedan investeringar från kinesiska Youngman och Pang Da presenterats.

Diskutera: Var det här dödsstöten för Saab?

Saabs pressmeddelande i sin helhet:

Swedish Automobile Informed By Administrator Of Application To Terminate Voluntary Reorganization

Trollhättan, Sweden: Swedish Automobile N.V. (Swan) announces it has been informed that the administrator of the reorganization, Mr. Guy Lofalk, will apply for termination of the voluntary reorganization of Saab Automobile AB (Saab Automobile) and two subsidiaries with the District Court in Vänersborg, Sweden.



Saab Automobile and its creditors have approximately five to six days to submit their view to the District Court before the Court takes a final decision about termination of the reorganization. The management of Saab Automobile will consider future steps and continues the current discussions with Youngman about the necessary funding to pay the wages and be able to continue the voluntary reorganization.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2011-12-07 14:01
Audi A5 SB

saabnisse, jo Phoenix är till vissa vitala delar knutna till GM. Däremot kan man till höga kostnader och lång tid utveckla nya och egna lösningar på dessa delar.

Hursomhelst spelar ett sådant scenario ingen roll. Säger GM nej till sista(?) planen (eller om NRDC gör det, vilket är synnerligen troligt), så är det kört. Då blir det inga bilar som kommer av bandet på flera år. I alla fall inga som heter Saab.

#9 • Uppdaterat: 2011-12-07 15:38
LC4ever

Jo men Saabnisse, de leverantörer som levererat till SAAB har varit medvetna om riskerna sedan förra rekonstruktionen.
Om man nu ENBART har SAAB som kund så har man ingen vidare affärsplan. Visst kommer de att förlora pengar, men om någon annan tillverkare satsar på tillverkning i Sverige och Trollhättan så har dessa en möjlighet att få leverera till dessa.

#a • Uppdaterat: 2011-12-07 16:05
Seiander

GM sa nej – säg nej till GM!
Under flera år misskötte GM Saab, la grunden för den situation som råder i dag.
GM begärde Saab i likvidation, sålde ut produktionsutrustning till Kina, men såg chansen att tjäna ytterligare några dollar genom att sälja till Muller & co.
Men GM har inget annat mål än att historien om Saab ska avslutas, enligt Lofalk var GM inte ens villiga att diskutera någon fortsättning.
GM tycker att svenska skattebetalare ska stå för notan när Saabanställda m fl blir arbetslösa.
Vem kan lita på GM? Säg nej till GM, köp inga Oplar, Chevor eller andra GM-bilar!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.